Uke 28 – WordPress

Målet for denne uken har vært en innføring i installasjon og bruk av WordPress på eget domene. Uken startet med at jeg leste gjennom 8 HTML-leksjoner: om database, wordpress intro, wordpress installasjon, wordpress bruker, wordpress themes, wordpress design, wordpress plugins og php-redigering. WordPress blir ofte forkortet til WP. Videre leste jeg en del på wordpress sine egne sider, hvor denne siden var svært nyttig for de første stegene i prosessen, her.

Denne uken er det kun en læringsaktivitet som er en innføring i hvordan man oppretter et nettsted for en kunde med bruk av WordPress, hvor kunden selv kan oppdatere siden. Jeg skal designe et nettsted for et regnskapsfirma som selv skal kunne legge ut nyheter på  nettstedet. Denne aktiviteten har jeg dessverre ikke fått tid og anledning til å starte på, men slik jeg har skjønt det har jeg fortsatt en uke etter påske til disposisjon for denne oppgaven.

Jeg startet med å gå til siden download på WordPress.org, her. Da ble en mappe kalt «wordpress» lastet ned med mange filer. Deretter åpnet jeg den filen som het «wp-config-sample.php», endret hostname, brukernavn og passord, samt filnavn til «wp-config.php». La også inn en del koder som beskytter databasen, i et spesielt felt i dette dokumentet/filen. Det første problemet var at det sto 4 nøkkel linjer i leksjonene, men 8 på mitt dokument i DW. Etter en del spørsmål og leting på forum fant jeg en oppdatert link på dette.

Etter dette måtte jeg opprette en ny site til denne wordpress mappen, som ga nye problemer. Først var problemet å få koblet meg til serveren, og senere å skrive inn brukernavn og passord riktig. Tilslutt fant jeg det riktige, og alt gikk bra. Deretter lastet jeg opp mappen på server.

Nå gjensto det å ferdigstille installasjonen ved å legge til /wp-admin/install.php bak adressen til nettstedet mitt. Her var det bare å fylle inn litt informasjon og laste ned WordPress. Videre kom man inn til brukergrensesnittet, som er helt likt det jeg jobber med her på bloggen.

Etter dette ønsket jeg å installere og aktivere en plugin, altså en tilleggsmodul som er utviklet for å tilby ekstra funksjonalitet. Jeg ønsket en plugin som kunne beskytte bloggen min om spam. Problemet her var at jeg trengte en nøkkel, en API key, noe jeg ikke fant noe sted. Dette tok jeg opp på forum, og fikk etterhvert til svar en link hvor det sto at API keys ikke er særlig vanlig lengre. Det sto ingenting om hvordan jeg fant nøkkelen, og hvor. Tilslutt fikk jeg sendt en mail til wordpress hvor jeg ba om nøkkelen og de sendte en til meg, og dette løste problemet mitt. Flere plugins kan man finne her.

Jeg fikk beskjed om å endre URL adressen under settings, og la til /wordpress/ på slutten (siden det er denne mappen alle wordpress filene ligger under). Dette førte til svært mange problemer for meg, og de siste dagene har jeg vært veldig frustrert og lei over at jeg ikke har fått god nok hjelp og veiledning på forum, samt at jeg ikke har fått til noe selv. For å gjøre denne historien kort: etter tredje gang med re-installasjon har jeg nå endelig fått det til. Jeg måtte endre mappestrukturen min, og laste opp annerledes på server, samt navngi riktig ved oppretting av site og i URl-adressefeltet. Det viktigste av alt er at jeg har lært mye av denne prosessen, selv om det har vært vanskelig å takle den.

Nå har jeg lastet ned 2 themes som jeg ønsker å prøve til nettstedet. Her har jeg sett etter WordPress themes, her. Etter påske skal jeg fortsette arbeidet med nettstedet til regnskapsfirmaet, og prøve å kontrollere designet og oppsett. Men dette er noe jeg skal sette meg inn i etter påske, akkurat nå er jeg veldig fornøyd med at ting fungerer og at jeg får opp nettstedet slik jeg ønsker.

Benytter anledningen til å ønske alle medelever og andre som følger bloggen en riktig god påske. Jeg skal på ferie til Tyrkia, og gleder meg til en avkobling, samt til å nyte sol og nye opplevelser. God påske alle sammen!

– Annette B. D.

One thought on “Uke 28 – WordPress

Legg igjen en kommentar

