Design and mediekommunication – Introduction week

I skoleåret 2012-2013 er alt av innhold/materiale fra Noroff på engelsk, dette for å forberede de studenter som eventuelt ønsker å ta et tredje år i utlandet for å få en Bachelor grad – da alt vil foregå på engelsk. Her på bloggen kommer jeg til å skrive av oppgavetekster fra Noroff i kursiv på engelsk, og deretter skrive på norsk hvor jeg reflekterer over mitt arbeid og beskriver idéer og utvikling. Kanskje velger jeg å skrive engelsk i noen blogg-innlegg, vi får se hva jeg foretrekker og hvordan det utvikler seg.

Design Journey

Create a visualization of the DMK course structure and add to this a personal perspectives to create a final map about personal reflections from MMD to now

Til denne oppgaven var verktøy og program valgfritt. I oppgaveteksten ble det anbefalt 3 linker til tankekart verktøy, hvor jeg startet med å sjekke disse ut og valgte Freemind. Jeg lastet det ned, og så en video fra Youtube, og hvordan man brukte programmet. Til oppgaven var det nødvendig å lese studieplanen for hvert semester, og lese om hva hvert emne innebærer og hva jeg skal lære. Tilslutt skulle jeg skrive en artist statement, som ikke skulle være mer enn 400 bokstaver, men en start på en kreativ identitet og refleksjoner over mål og fremtid.

Moodboard over idéer og tanker

Har brukt søkeord slik som: Visual map, tube map, train map, labyrinth, journey map, network, molekyl, map, structure, visualization, base, note, elements, rør, pipe system, color, personal, bobbles.

Mind-map

Over er mitt moodboard og mitt mind-map som laget i Freemind programmet. Idéene jeg ønsket å jobbe videre med var 1. labyrint eller et labyrint spill – hvor man om og om igjen må starte på nytt fordi kulen går inni hullene, og fordi det er krevende å få kulen hele videre fra start til mål uten å falle i en av hullene. Dette passer godt til hvordan jeg ser på en kreativ prosess, og spesielt hvordan veien er fra man starter et studieår til året er ferdig og man eventuelt er heldig og får seg jobb. Det er mange fristelser på veien, mange «hull» å falle nedi, mange feil man må lære og rette opp i, samt at det er utfordrende og krevende.

2. tube/t-bane-map – hvor man bruker farger effektivt for å lage et oversiktig kart. Dette må man lage på en oversiktig måte, så det er enkelt å forstå, slik at vedkommende kommer frem og finner utveien – målet.
3. rør/pipe system – hvor man bruker rør for å illustrere alle steder man skal igjennom før man ser utveien -målet.

Skisser av tube map og pipe system

Deretter skisserte jeg digitalt i Adobe Illustrator. Hvor jeg utviklet idéen min videre til et resultat jeg ble fornøyd med – og som jeg syntes var oversiktig og ga mening.

 

 

De 3 siste bildene var de jeg valgte å gå for når det gjelder map, visual map og artist statement. Jeg har fått frisket opp litt i Illustrator og jobbet med nøyaktig plassering. Fargene som er brukt i kartet har jeg brukt etter London Underground sin Profil manual og fonten som er brukt til overskrifter er lastet ned gratis og heter London Tube. Jeg ønsket å gjenskape London Underground sitt tube map, og har derfor brukt samme fargene og fonten i Artist statement. Dette har jeg også gjort for å skap ene helhet i designet.

For meg er alle emnene i dette skoleåret like viktig for fremtiden og om det blir videre studier eller jobb. Jeg mener alt dette hører sammen, og at man kan få bruk for alt i fremtidig skolegang eller jobb – og være fleksibel i bruk av flere programmer og medier. Derfor har jeg plassering videre studier eller jobb i midten av alt det jeg skal lære i løpet av dette året på Noroff.

Annette B. D.

 

One thought on “Design and mediekommunication – Introduction week

Legg igjen en kommentar

