Learning activity week 2 – Question 2

The band Blind Pilot is your client. They want to launch their new album “We are the tide” in two month’s time. Research the following: Identify drivers and barriers, gather information using qualitative and quantitative research and identify the target group. Compile all your findings into a document.

1. Based on your research, create a profile of the typical consumer. Include age, interests, income, dress and other aspects.
2. Create a design criteria document for a poster design for the band’s new album.
3. Use one of the mentioned idea generating methods to come up with ideas. Keep notes of your thinking process.
4. Use thumbnails to develop your idea.
5. Design a poster for the band using lateral thinking as a Design Think direction.

Først startet jeg oppgaven med å søke opp Blind Pilot i Google, og klikket meg derfra videre til deres hjemmeside. Etter å ha brukt mye tid der, fortsatte jeg å lese om dem på Wikipedia, mens jeg skrev ned stikkord. Videre benyttet jeg meg av linkene fra Wikipedia til deres sosiale medier sider, hvor jeg videre måtte analysere deres fans.

«The American indie folk/pop band started in 2005, has six members, and are based in Portland, Oregon. We are the Tide (2011) are their third album.»

Drivers
– Blind Pilot kommuniserer til fansen ved bruk av sosiale medier og markedsføring via internett. Dette er en svært viktig faktor for bandets identitet og nå ut til riktig målgruppe.
– De spiller innenfor sjangeren indie pop/indie folk, som blir karakterisert med en retro/vintage stil, bruk av filter og 70tallet.

Barriers
– Designet må fungere godt i flere størrelser siden det skal bli brukt både online (sosiale medier) og for trykt materiell (flyers, plakater).
– Designet må gjenspeile bandets budskap, sjanger og målgruppe. Dette er svært viktig for at målgruppen skal få lyst til å kjøpe albumet, og at det ikke går imot bandets identitet.

Kvalitativ forskning/metode (mindre gruppe mennesker, intervju: motivasjon, liker, misliker)
– Bandet oppdaterer jevnlig på sosiale medier, og holder dermed god kontakt og skaper troverdighet til sine fans. Fansen er en moderne og relativt ung målgruppe, så de er oppdatert på sosiale medier og bruker dette daglig. Bandet lager og produserer musikken selv, så de blir igjen oppfattet som troverdig, og personlig, samt lidenskaplig opptatt av det de driver med. Bandet spiller indie pop/indie folk, en sjanger som ofte inneholder flere trekk fra ulike sjangere, og blir sett på som retro/vintage. Det er en sjanger som stammer fra 70/80tallet, og er basert på uavhengige artister/band utgitt av uavhengige selskaper.

Kvantitativ forskning/metode (stor gruppe mennesker, statistisk: kjønn, utdannelse, inntekt)
– Dette kunne blitt utført iform av f.eks en spørreundersøkelse som kunne blitt publisert av bandet på deres sosiale mediers sider. Dette har jeg ikke laget, postet eller utført, siden jeg visste at det umulig lot seg gjøre i løpet av under en ukes tidsrom. For å utføre noe slikt ville jeg trengt mer tid, mer erfaring, bedre forståelse av bandet og markedet, og kanskje ansatt et firma for å utføre jobben. Jeg synes det er interessant, ikke misforstå, men jeg har nettopp lært om denne metoden og realistisk sett er det vanskelig å la seg gjennomføre på så kort tid, selv om jeg føler jeg til nå har brukt mye tid på dette.

Noe jeg har gjort, som jeg har skrevet tidligere i dette innlegget, var å analysere fansen til Blind pilot gjennom deres sosiale medier sider. Jeg brukte Twitter til å gå igjennom de som følger bandet, og laget meg en liten oversikt ved å dele opp kjønn og telle antall:
– Som du ser kom jeg langt, men ikke gjennom alle 11 504 fans som følger bandet. Av erfaring skjønner jeg at en slik metode er svært tidskrevende. For å virkelig fullføre analysen burde jeg gått gjennom kjønn både på Twitter, Facebook, MySpace, Youtube og Allmusic, for deretter å se om noen navn gjentar seg og se om det er noen forskjell fra de ulike sidene når det gjelder kjønn, utdannelse, inntekt osv.

Target group
– Basert på deres sosiale medier sider har jeg kommet frem til at målgruppen er kvinner og menn, i alderen 18-30 år. Det er et flertall av kvinner, og kvinnene er ofte noe yngre enn mennene. De aller fleste er amerikanske, og mange kommer fra staten Oregon, hvor bandet holder til. Dessuten har jeg oppdaget via bilder og tekst at mange fans selv skriver, produserer eller synger, samt at jeg hos mange kan finne teksten «like music». Målgruppen må også passe under musikk-sjangeren, hvor mange her kan sammenligne seg med den typiske forbrukeren, i form av klesstil og interesse for musikk.

1. Profil av den typiske forbruker:
Under har jeg laget et moodboard som skal være et visuelt bilde av den typiske forbruker/fans til Blind Pilot. Her har jeg lagt vekt på klær, bil, farger, ting de liker og natur. Fargene er noe brunt, gult, rødt og grønt. Bandet er fra USA, og de fleste av fansen er amerikanske. Klesstilen er vintage og de går i jeans, skjorter, kjole, skjørt, solbriller, boots. Det har vært svært vanskelig å si noe om interessene (utover musikk), og inntekt til denne målgruppen siden en ordentlig undersøkelse ikke har latt seg gjennomføre.

2. Design criteria
Kunde: Blind Pilot
Problem: Lansering av deres tredje album – We are the tide, en plakat må produseres for å reklamere for deres lansering av dette albumet.
Målgruppe: Kvinner og menn, alder 18 – 30 år
Hva som skal bli produsert: En plakat, for å tiltrekke målgruppen og gjøre folk oppmerksomme på lanseringen, samt at det hører hjemme innen musikksjangeren indie folk/indie pop.

3. Idé skapende metoder
Mind-mapping

Over ser dere mitt mind-map laget i Freemind. Jeg foretrekker heller å gjøre dette for hånd, siden det er mindre tidskrevende og pirkete. Så neste gang blir det garantert laget for hånd! Men det var en god start i prosessen og nødvendig, for å få en visuell forståelse for hvem Blind Pilot er, tanker rundt albumet deres og danne en struktur.

– Moodboard

Moodboard er også en fin metode å bruke for å samle inspirasjon og idéer før man starter å skissere på papir. Her har jeg laget et moodboard med idéer rundt retro, vann, bølger/bevegelse og bruk av forskjellige farger.

4. Thumbnails (små skisser)

5. Lateral thinking – metode utviklet av Edward de Bono
Plakaten poster jeg i neste innlegg.

– Annette B. D.

1 tanke på “Learning activity week 2 – Question 2

  1. Wow! Du er så flink til å jobbe med dette. Jeg beundrer deg! Du inspirerer meg til å ville nesten jobbe med lekser også, men bare nesten. Haha, sliter vettu! 😛 Veldig spennende! 😀

Legg igjen en kommentar