Learning activity week 2 – Poster

Design a poster for the band using lateral thinking as a Design Think direction.

Denne oppgaven hører sammen med alt jeg skrev i forrige innlegg, men siden forrige innlegg ble så langt ønsket jeg heller å poste et nytt innlegg, kun med fokus på den ferdige plakaten. Lateral thinking handler om å resonere og løse problemer gjennom en indirekte og kreativ fremgangsmåte, samt å prøve og feile.

Fra mine thumbnail skisser og moodboards jobbet jeg videre med idéene mine i Illustrator, her har jeg prøvd ut ulike metoder og effekter. Jeg har vært gjennom en prosess hvor jeg har testet ut hvordan ulike elementer og farger passer sammen, og lært meg noen nye teknikker.

Jeg har brukt en kombinasjon av komblementærfargene lilla og gul, samt blå og oransje. Albumet jeg har laget en plakat til heter We are the tide, og jeg ønsket å bruke tidevann som utgangspunkt for mitt design. Hovedfokuset i plakaten er i solen, siden tidevann er noe som oppstår når solen og månen trekker vannet i havet mot seg, med sine tyngdekrefter (kilde). På grunn av denne forklaringen følte jeg en måne eller sol måtte være med i designet, og er fornøyd med hvordan fokuset naturlig faller på solen.

Designet er inspirert av musikksjangeren (indie folk/indie pop), og dens retro/vintage stil. Selv synes jeg fargen brun representerer denne stilen, samt bruk av filter og effekter, og dette er noe jeg har testet ut og benyttet meg av i mitt design. Jeg har prøvd ut ulike fonter, og sendte opp med en serif font til navnet på bandet og albumet, Charlemagne Std Bold. Nederst på siden ønsket jeg å inkludere noen av deres mest benyttede sosiale medier sider, samt deres egen hjemmeside. Til dette benyttet jeg en sans-serif font, Futura. dette for å skape en kontrast til den andre fonten.

Designet er enkelt, og jeg har benyttet få elementer, samtidig som det er godt med luft rundt elementene. Jeg kunne jobbet mer med helheten av plakaten, brukt flere elemeneter, skapt dybde og tekstur, men er fornøyd med resultatet med tanke på at det er en læringsaktivitet.

– Annette B. D.

2 thoughts on “Learning activity week 2 – Poster

  1. Jeg synes det ble veldig fint! 😀 Btw, forrige innlegg glemte jeg å trykke på «Send meg e-post hvis det kommer oppfølgende kommentarer.» 😛

Legg igjen en kommentar

