Learning activity week 3 – Question 2

Look at the history timeline at the beginning of this lesson. Gather information from 1900-2000, and design your own timeline for the Swiss Design Style. Each movement should be described in a creative way.

Denne læringsaktiviteten har tatt mye mer tid enn planlagt, både fordi jeg ikke helt har forstått oppgaven og fordi det rett og slett har vært svært utfordrende å gjennomføre den.

Først gikk jeg tilbake til linken jeg ble anbefalt å bruke fra pensum, hvor det var en tidslinje over grafisk designs historie, du kan finne den her. Fra forsiden kan du klikke deg videre til selve tidslinjen, og deretter utforske de ulike bevegelsene/stilene og videre fordype deg. Utifra dette tolket jeg først oppgaven som at jeg skulle designe en tidslinje over grafisk designs historie. Dette gjorde jeg slikt:


Etter dette leste jeg oppgaven flere ganger, på nytt, itillegg til å se på andre studenters arbeider fra Noroff. Jeg hadde tydeligvis misforstått. Oppgaven gikk ut på å designe en tidslinje over Swiss stilen, og lage dette kreativt og oversiktlig. Med noe av det samme designet, laget jeg en oversikt som så slik ut:


Selv nå følte jeg at tidslinjen manglet tekst, bilder og illustrasjoner, og ikke virket særlig kreativ, tross mye tid som er brukt til planlegging og research. Videre bestemte jeg meg for å lage en oversikt over hva jeg kunne plassere over, og prøve å få en bedre helhet, samt flyt i designet. Jeg benyttet meg flittig av grid system og linjaler i Illustrator, og internett til å samle inn relevante bilder og illustrasjoner. Etter mye arbeid, ble resultatet slik:


Denne tidslinjen er kanskje ikke så oversiktlig, og bruker ikke farger for å illustrere år, slik som tidslinjene over. Den denne har mer tekst, altså mer informasjon, samt bilder og illustrasjoner som viser arbeider som er utført, fonter som er utviklet, bøker som er utgitt m.m.

Jeg har lært veldig mye om både grafisk designs historie og Swiss stil bevegelsens historie og kjennetegn. Denne tidslinjen håper jeg å bruke i fremtidige oppgaver, eller at andre finner inspirasjon eller informasjon de kan bruke til sine oppgaver.

– Annette B. D.

2 thoughts on “Learning activity week 3 – Question 2

Legg igjen en kommentar

