Oblig.01 – Journey of a centimeter

In this assignment you are going to produce a product with the theme «Journey of a centimeter».
– It may be an illustration, an information brochure, a webpage, postcard, etc. No limits.
– The «Journey of a centimeter» must contain an element of Art History. You choose what and what epoch, and how to include this.

A journey can be everything. From eye movement to snail on the ground, it’s slow movement. What would your interpretation of «the Journey of a centimeter» be?

Evaluation: Idea, message and objectives (goal) 30%
Form language 20%
Working process 20%
Report and WordPress blog 30%

Jeg begynte denne oppgaven med å gjøre litt research rundt journey, centimeter, reise, transport, målenhet osv. Deretter lagde jeg meg et tankekart for å få ned alle idéene mine. Videre valgte jeg ABC-metoden, hvor jeg prøvde å finne på nye ord – for hver bokstav. Noen av ordene ble det samme som fra tankekartet, men denne øvelsen fikk meg til å virkelig tenke på hver bokstav nøye – noe jeg ikke ville gjort med et tankekart.

I denne oppgaven er det svært viktig å velge og fordype seg i en kunsthistorisk epoke, siden dette igjen skal brukes i designet – hvor et element fra denne perioden er med. Med dette i tankene valgte jeg å lage et tankekart om kunsthistoriske epoker og grafisk designs historie. Det sist nevnte er noe som er i fokus denne uken, og på mandag ble jeg tildelt et pensum på 60 sider, så først måtte jeg lese gjennom dette før noe videre arbeid. Til de kunsthistoriske periodene brukte jeg Google der jeg sto fast, jeg ønsket ikke å ta med stikkord til hver epoke, siden jeg følte det ikke var nødvendig eller relevant. Når det kom til grafisk design sin historie har jeg lært veldig mye nytt denne uken. Etter å ha lest ferdig pensum, benyttet jeg videre internett for å lese mer om hver bevegelse, og etter dette kom jeg frem til at jeg ønsket å benyttet De Stijl eller Swiss Style.

Med grundig fordypning både i begrepet «Journey of a centimeter» og kunst/grafisk design historie, startet jeg arbeid med moodboards. Det første moodboardet er en blanding av idéne mine fra tankekartet; reise, trening, gå-tur, billett, vann, skilt etc. Det andre moodboardet har mer fokus på billetter, symboler og design, samt farger. Det tredje moodboardet viser inspirasjon fra De Stijl bevegelsen, som jeg aller helst ønsket å jobbe med. Et fjerde moodboard viser ulike symboler for transport midler, som jeg etterhvert fikk en idé på å bruke.

Etter en omfattende innsamling av bilder til moodboards, kom arbeidet med skisser. Her følte jeg at jeg hadde mange gode idéer jobbe videre med, som bla. skilt/veivisning med symboler, billett, vektreduksjon, fare på veien etc. Dette er utført på tegnepapir, med blyanter og viskelær.

Jeg ønsket å jobbe videre med billett idéen, fordi en billett er et svært viktig element på en reise, og noen en ikke kommer foruten. Min tolkning av «Journey of a centimeter» er derfor – med en billett kan du reise; hvor du vil, når du vil, en centimeter eller lengre. Med en billett er du alltid trygg og kan slappe av og nyte reisen på sitt fulleste, ingen grunn til bekymring – alt er betalt! Dessuten er mitt endelige budskap – reise med Stijl, loddrett og vannrett, samt en oppfordring for folk til å bruke kollektivt.

Fra min idéutvikling ønsket jeg å jobbe med symboler, og i billettens sammenheng, symboler fra transportmiddel. Både transport i vann, på land, i lufta og på skinner. Hvordan blir tekst brukt iforhold til stilen?
I forhold til typografi har jeg tatt hensyn til hvor mye plass jeg har å benytte til tekst i billetten, leseravstand, bakgrunn, skriftens form, hvem som skal motta billetten og at tekst står til budskapet (at det korresponderer til innholdet). Videre i prosessen har det blit utviklet et moodboard med typografi fra De Stijl perioden, og med inspirasjon fra dette. Deretter har jeg vurdert ulike fonter fra programmer jeg har tilgjengelig, og satt opp de jeg ønsket å jobbe videre med i en liste. Fontene jeg har valgt er sans-serif og heter Menlo og Silom, disse passet godt samme og til stilen som var ønskelig.

Jeg har jobbet med layout og displayskisser, hvor jeg har prøvd ut plassering av de nødvendige elementene og farger. Denne har vært en svært viktig prosess for å vurdere hva jeg synes passer best til stilen, hvordan billetten skal se ut og hvordan elementene skal puste og samtidig danne en helhet.

Utifra bevegelsen De Stijl har jeg lært at det handler om å redusere elementer ned til kun det mest nødvendigste, bruk av rene former, horisonatale og vertikale elementer. Utifra fargene som er benyttet i designet var det ønskelig at det skulle representere en lys start (gul), noe kraftfullt og energisk (rødt) og noe trygt og sikkert (blå) – alt dette er noe som beskriver en billett.

Det substraktive fargesystemet har blitt benyttet, siden det var ønskelig med farger for trykkbasert design – CMYK. For å skape fargen blå må fargene Cyan og Magenta blandes, og for å skape fargen rød må fargene Magenta og Yellow blandes, slik har jeg benyttet meg av fargene, for å få det slik jeg ønsket.
Gul: Cyan 0% Magenta 0% Yellow 100% Black 0%
Rød: Cyan 0% Magenta 100% Yellow 100% Black 0%
Blå: Cyan 100% Magenta 100% Yellow 0% Black 0%

Litt mer research rundt billett:
Former er billetter – Billett for teater, kino, konsert, museum, fornøyelsespark, dyrepark, fotballkamper, håndballkamp, svømmestevne, turneringer, foredrag, zoo, stadium, event, attraksjon, tivoli, båt, cruise, fly, buss, t-bane, tog, trikk…
Viktige elementer på en billett: Navn/tittel, Sted/adresse, inngang, rad, plass, strekkode, pris, dato, barn/voksen/student. Fungerer som en kvittering. Betalt billett gir tilgang til noe.

Etter mye analogt arbeid, startet jeg å jobbe med format og layout digitalt. Videre kom arbeidet med å lage og utforme ulike symboler for transportmidler. Jeg bestemte meg for at formatet skulle være liggende rektangulært, og ha målene 12cm (bredde) og 6cm (høyde). Nedenfor har jeg samlet noen ulike design, og layout jeg jobbet med, og som viser litt av min digitale prosess.

Til arbeidet med de forskjellige symbolene har grid blitt benyttet, samt til arbeidet med utforming av billetten. Dette har vært til hjelp for å jobbe nøyaktig, oppnå flyt i layouten og luft rundt elementene, samt for å lede øyet til forskjellige elementer. Selv føler jeg designet er svært inspirert av bevegelsen De Stijl, hvor jeg har fokusert på primærfarger, få elementer, samt horisontale og vertikale linjer/former. Her er mitt endelige design og min tolkning av Journey of a centimeter:

Hva synes dere? Er dette en billett dere gjerne ville brukt?

– Annette B. D.

2 thoughts on “Oblig.01 – Journey of a centimeter

  1. JA! Jeg hadde veldig gjerne brukt de fine og fargerike billettene du har designet! Det var veldig smart å velge billett, for det er så sant at det er gjennom billett hvor man omtrent kan reise overalt. 😛 Jeg hadde aldri kommet på det. Du får meg til å tenke på et annet nivå enn jeg ellers hadde tenkt, du. 😛 Og tegningen av reisemåtene som virket veldig slurvet BLE VELDIG FINT! Jeg likte det veldig godt! Du er så flink, stå på! ❤

Legg igjen en kommentar

