Oblig.02 – Four surfaces, four decades

You are developing a concept for a client. The mission is to create a concept where to illustrate a subject on 4 surfaces:
1. The 4 surfaces is representing 4 decades.
2. The 4 surfaces are representing one decade each. It is important to the client that the surfaces have wholeness but still represent each decade.
3. Choose client, theme and decade.

For denne obligatoriske oppgaven skal jeg velge meg en kunde og deretter et produkt jeg ønsker å bruke som overflate når jeg videre skal lage 4 ulike design inspirert av 4 forskjellige epoker og tiår. For denne oppgaven er utstyr og programvare valgfritt, samt media og teknikk.

Siden jeg synes oppgaven var nokså åpen, begynte jeg med å skrive ned idéer til produkt/overflate innen mat og drikke. Dette gjorde jeg fordi jeg synes dette var en bedre start/idé enn å starte med å finn en potensiell kunde. Deretter skrev jeg ned ulike materialer, altså overflater i denne sammenheng, og tilslutt ulike epoker innenfor design historien.

Etter notatene fant jeg bilder fra internett og samlet de i to ulike moodboards; det ene moodboardet viser produkter innen kategorien snacks – hvor IFA pastillen var det produktet jeg mest kunne tenke meg å jobbe med, altså med Nidar som kunde. Det andre moodboardet viser produkter innen kategorien drikke her hadde jeg allerede begrenset meg til de drikkevarer som var mest aktuelle for meg å designe noe til. Når det gjelder te har jeg sett for meg Pukka som kunde, og har funnet ut at de som driver dette i Norge er Marianne Willumsen AS og Frontier. Jeg jobber fortsatt med å se etter en potensiell kunde for vin, og om jeg skal velge et merke eller et større selskap. Så langt i researchen har jeg funnet et vin-merke jeg liker Blossom Hill, og selskapet som blant annet fører dette merket og mange andre er Diageo. Det siste moodboardet viser bildet av ulike materialer, som jeg eventuelt skal lage et design til. I oppgaven er overflate viktig, og i den sammenheng hva slags materiale som skal bli brukt, og hva man må ta hensyn til.

Etter denne prosessen har jeg kommet frem til at jeg skal velge et produkt innen te eller vin, og velge Pukka som kunde eller finne en potensiell kunde innen vin.

For research på design historie og stiler har jeg benyttet Tate Artist Timeline av Sara Fanelli (2006). Her er hele tidslinjen scannet, som går fra 1900 – 2000:

Utifra dette har jeg gjort research rundt de forskjellige epokene/tidsperiodene, sett på arbeider fra denne tiden, kunstnere, lest om kjennetegn, historie osv. Jeg har gjort meg notater underveis og kommet frem til 6 alternative epokene, dette er: Art Nouveau (1890), Kubisme (1910), De Stijl (1910) Surrealisme (1920), Pop Art (1950) og Minimalisme (1960).

 

 

Etter denne prosessen har jeg kommet frem til at jeg eliminerer De Stijl, siden jeg jobbet med denne perioden i min forrige obligatoriske oppgave, samt at denne bevegelsen oppsto i samme tiår som kubismen. Jeg velger også å eliminere Surrealismen siden dette kan bli veldig krevende, siden det skal se realistist ut samtidig som det skal være urealistisk. Mine 4 valgte epoker og tiår blir derfor Art Nouveau, Kubismen, Pop Art og Minimalisme.

– Annette B. D.

One thought on “Oblig.02 – Four surfaces, four decades

  1. Art Nouveau og Surrealisme ble mine favorittkunstarter! 😛 Du er så flink! Overrasker meg stadig vekk! Jeg kommer meg visst aldri over det… 😛

Legg igjen en kommentar

