Oblig.02 – Research og idéutvikling

I dette innlegget ønsker jeg å gå dypere inn på mine 4 valgte kunstretninger/bevegelser fra ulike tiår, samt vise prosessen for idéutvikling.

Først ønsker jeg å presentere de valgte kunstbevegelsene; 2 eldre og 2 nyere epoker:

Art Nouveau (Jugendstil) – stilbevegelse som startet i 1890-årene og varte til 1905. Etter denne perioden ble stilen utvannet og av dårligere kvalitet. Navnet kommer etter en butikk for dekorativ kunst, som kunstforhandler S. Bing åpnet i Paris i 1895, og som senere også ble brukt for utstillinger. Stilens kjennetegn er elegante buer, lange og slanke linjer, en enkel og rasjonell uttrykksform, dekorative arbeider, samt at det var en reaksjon mot stilkopiering. Bok og plakatkunst fra denne perioden, har hatt stor betydning.

Verden: Colonna, de Feure, Caillard, Darras, Guimard, A. Beardsley, W. Crane, H. Summer, M. Klinger, E. Grasset

Norge: Edvard Munch (Skrik, Madonna), Jens Thiis, Henrik Bull, E.O. Schous

Kubisme – stilbevegelse som startet i 1907 i Paris. «Alle former i naturen kan føres tilbake til kulen, kjeglen og sylinderen» – Paul Cézanne. Stilens kjennetegn er antinaturalistisk og antiillusjonistisk, geometrisering av former, organisert billedflate, sterke/livlige farger, dybdefølelse, samt at det var en reaksjon mot impresjonismens formoppløsning og tilfeldig motivavskjæring. Fire forskjellige perioder: før-kubisme, fasettkubisme, analytisk kubisme, syntetisk kubisme. Collage teknikk tatt opp på denne tiden. Etter krigen ble stilen mer abstrakt, og kubismen har hatt stor påvirkning på mange senere stilbevegelser.

Verden: Paul Cézanne, Picasso, Georges Braque, Albert Gleizes, Fernand Léger, Juan Gris, Jules Élie Delaunay, Jacques Villon, Meltzinger,

Norge: Per Krogh, Axel Revold, Aage Storstein

Pop Art (Pop kunst) – stilbevegelse som startet i 1950-årene. Bevegelsen oppsto etter oppfordringer fra komponisten John Cage om at kunstnere måtte rive ned grensene mellom kunsten og livet. Stilens kjennetegn er at kunstnere baserte sitt arbeid på anonyme, mekaniserte, masseproduserte bildet fra reklame, tegneserier og TV, samt bruk av sterke/ lyse farger, konturer og former. Objekter har blitt tatt ut av sitt miljø, gjengitt, samt at utradisjonelle materialer og formater er brukt. Stilen har hatt stor betydning for senere kunstretninger.

Verden: Andy Warhol, James Rosenquist, Roy Lichtenstein, Peter Blake, Jasper Johns, David Hockney, Peter Phillips

Norge: Hariton Pushwagner

Minimalisme – stilbevegelse som oppsto i 1960-årene i USA. «The more stuff in it, the busier the work of art, the worse it is. More is less. Less is more» – Ad Reinhardt.  Stilens kjennetegn er enkelhet i form, gjentakelse av samme form, reduksjon av form, ryddig, rolige/lyse farger, nytekning, samt at det var en reaksjon mot det subjektive og romantiske i den abstrakte ekspresjonisme. Stilen har hatt stor innflytelse på musikk, dans og arkitektur.

Verden: Carl Andre, Dan Flavin, Donald Judd, Robert Smithson, Anne Truitt, Ad Reinhardt, Martin Puryear.

Videre ønsker jeg å presentere noen idéutviklingsmetoder i form av tankekart og ABC-metode, samt en avslutning. Først legger jeg ved 2 tankekart, et av VIN og et av TE som tema. Deretter to utførte ABC-metoder om samme tema.

Som en avslutning av temaet VIN har jeg valgt ut noen stikkord fra de to utførte metodene over som jeg føler passer best å bruke til videre produksjon av oppgaven: drue, lys/mørk, feire, etikett, blomst, balanse, kos, luksus, moderne.

Videre har jeg valgt 1-2 elementer til hvert land som produserer vin: Okse – tyrefekting & paella – kokt ris med safran og sjømat (Spania), Kenguru – pungdyr (Australia), Pasta – deig av hvete, vann og salt (Italia), Lama – pukkelløs kameldyr (Chile), Fisk & fotball (Portugal), Løve & Elefant (Sør-Afrika), Eiffeltårnet & crossaint (Frankrike) Bil & pølse (Tyskland). Dette er elementer som kan brukes i videre design, og som er funnet gjennom research.

Hvis jeg velger vin som et produkt og deretter en kunde ønsker jeg å dele opp dette i fire kategorier: rødvin, hvitvin, rosévin og musserende vin. Dette på grunn av at oppgaven vil ta for seg fire overflater, og derfor ønsker jeg at hver overflate skal ha et tema/kategori.

Som en avslutning av temaet TE har jeg valgt ut noen stikkord fra de to utførte metodene presentert tidligere, som jeg føler passer best å bruke til videre produksjon av oppgaven: kopp, sunt, organisk, dekorativ, livlig, plante, varme.

Videre har jeg valgt 2 elementer til hvert land som produserer te: Bollywood & krydder (India), Kalligrafi & teknologi (Kina), Ris & elefant (Sri Lanka), Natur & skjold (Kenya). Dette er elementer som kan brukes i videre design, og som er funnet gjennom research.

Hvis jeg velger te som et produkt og Pukka som kunde ønsker jeg å dele opp dette i fire kategorier: grønn-te, hvit-te, sort-te og oolong. Dette på grunn av at oppgaven vil ta for seg fire overflater, og derfor ønsker jeg at hver overflate skal ha et tema/kategori.

Jeg har vært i kontakt – på mail, med de som selger og jobber med Pukka i Norge. Etter å ha introdusert meg selv, oppgaven og hva jeg ønsket fra dem, fikk jeg dette svaret:

 

Etter en del mail fra og tilbake fant jeg ut at de i Norge ikke har tilgang på designmanual, god oppløsning av logo, fonter, fargekode etc. Dermed hadde dette tatt for lang tid, og jeg ønsket ikke lengre å jobbe med dem.

Tilslutt ønsker jeg å si at jeg med dette har valgt å bruke vin som et produkt for denne oppgaven, mer om kunde kommer i neste innlegg.

Kilder

Stephan Tschudi Madsen, Art Nouveau, http://snl.no/art_nouveau

Stephan Tschudi Madsen, Kubisme, http://snl.no/kubisme

Store norske leksikon (2005-2007), Popkunst, http://snl.no/popkunst

Store norske leksikon(2005-2007), Minimalisme, http://snl.no/minimalisme/kunst

http://www.vinmonopolet.no/artikkel/mat-og-drikke/lær-om-smak/trinn-for-trinn/smaking-trinn-for-trinn

http://www.vinmonopolet.no/artikkel/mat-og-drikke/vinbegreper

http://www.vinmonopolet.no/artikkel/mat-og-drikke/vinområder

http://www.vinmonopolet.no/artikkel/om-vinmonopolet/flaskeskilt

http://alkohologhelse.vinmonopolet.no

http://www.matoppskrift.no/sider/barteinfo.asp

http://www.tehuset.no/om.asp

http://www.mocca-kaffebar.no/documents/fakta_om_te.html

– Annette B. D.

One thought on “Oblig.02 – Research og idéutvikling

Legg igjen en kommentar

