Oblig.02 – Idéutvikling

Videre i idéutviklingsprosessen har jeg benyttet bøker for å finne inspirasjon. Jeg har også jobbet videre i prosessen mot å velge en kunde, dette har vært svært krevende siden det er mange gode kandidater og mange konkurrenter. I dette innlegget ønsker jeg å presentere veien til valgt kunde og mer research som er gjort.

Bildene over viser produkter hvor etiketter har blitt designet. En etikett/label er det jeg ønsker å designe for vinflasker. Bildene er hentet fra boken Norsk Designråd, (2011). Merket for god design. Det har vært interessant å se hvordan disse produktdesignene/emballasje fungerer og det er inspirerende å se at de har vunnet priser.

Bildene over er hentet fra boken Gordon, Bob & Maggie, (2005). The complete guide to digital graphic design, Thames and Hudson. Her har jeg sett på produktdesign og emballasje på ulike kjent merker slik som Coca-Cola, Jellybeans, Lavazza, Smarties.

Videre har jeg brukt boken Ronold, A. (2009). Norges beste vinkjøp, Vigmostad Bjerke og internett kilder for å finne statistikker over anbefalte vin-merker, og deretter laget meg en liste over kunder (merker) jeg gjerne ville jobbet med. I boken står det at Norge (Vinmonopolet) selger over 10 000 merker, og jeg har klart og laget meg en liste på 10 stk:

 http://www.black-tower.de/homepage/

 http://gallo.com

 http://www.yellowtailwine.com

 http://www.barefootwine.com

 http://www.jacobscreek.com/home

 http://www.blossomhill.com

 http://www.hardys.com.au

 http://www.sutterhome.com

 http://www.jpchenet.com

 http://www.torres.es/wps/portal/web/inicio/home/!ut/p/c5/04_SB8K8xLLM9MSSzPy8xBz9CP0os3gTlyBfJydDRwN_S1dDA08Ts9BQXy9_YwtXI6B8pFm8AQ7gaEBAdzjIPpwqDCxMIPJ4zPfzyM9N1S_IjTDIMnFUBABT93de/dl3/d3/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/

Etter denne researchen har jeg rett og slett gjort et valg, ved å gå tilbake til merkenes hjemmesider, og valgt å benytte Jacob’s creek som kunde. Jeg valgte denne kunden på grunn av deres lange historie = troverdighet, bred kundegruppe = mye salg, moderne design og så klart god vin, av god kvalitet.

Creative brief:

Kunde: Jacob’s Creek, vinprodusent fra Australia.
Prosjekt: Designe fire ulike uttrykk/motiver på etiketter for Jacob’s Creek vinflasker ved hjelp og inspirasjon fra fire forskjellige kunsthistoriske epoker.
Hvorfor: For å vise at Jacob’s Creek er et trendy og moderne merke, samt for å gjøre målgruppen mer oppmerksom på flaskene og at de skiller seg ut – på en positiv måte.
Hvordan: Designe nytt uttrykk/motiv til etikett for rødvin, hvitvin, rosévin og musserende vin. Rødvin skal være inspirert av epoken Kubisme, hvitvin av epoken Minimalisme, rosévin av epoken Pop Art og musserende vin av epoken Art Nouveau.
Problem: Hvordan designe noe inspirert av Kubismen til å passe på en rødvinsflaske? Hvordan lage et design inspirert av Minimalismen, og få dette til å passe til en hvitvinsflaske? Hvordan designe en etikett inspirert av Pop Art til å passe på en rosévinsflaske? Hvordan lage et design inspirert av Art Nouveau, og samtidig få dette til å passe til en flaske med musserende vin?
Mål: Flere kunder, bedre synlighet, mer oppmerksomhet og publisitet, samt flere fornøyde kultur- mat og vin-kunder.

Litt mer informasjon om kunden:
Jacob’s Creek er en av de mest kjente Australske vinprodusentene, med røtter helt tilbake til 1847. De leverer friske, elegante og velsmakende viner som viser kvalitet. De leverer vin i de fleste segmenter, slik som rødvin, hvitvin, rosévin, musserende, og flere sorter. Vinene er laget med tanke på større markeder, og er (i mange land, men ikke i Norge) å finne i butikkhyllene i flere store kjeder.

Allikevel er vinen deres et kvalitetsprodukt, og det er nok noe av det som kommer frem i merkebyggingen. En vinflaske fra Jacob’s Creek skal gi deg en stabil opplevelse, og skal være en vin du kan stole på at leverer etter forventningene når det gjelder smaksopplevelse.

Målgruppe: Aldersgrense 18 år. Alle over 18 år og oppover. Hovedgruppen fra 25 – 45 år, kvinner og menn, som liker å nyte et glass god vin til middag eller i selskap med venner.
Konkurrenter: Jacob’s Creek har utrolig mange konkurrenter, bare i Norge selges det over 10 000 andre konkurrerende vinmerker. På denne siden kan du se noen, her. I forbindelse med denne oppgaven ser jeg på noen merker som større konkurrenter, spesielt de som tilbyr både rødvin, hvitvin, rosévin og musserende – slik som Jacob’s Creek gjør. Noen merker spesialiserer seg på en kategori, altså en type vin.

– Annette B. D.

 

Advertisements

One thought on “Oblig.02 – Idéutvikling

  1. Wow! Interessant og veldig spennende! Jeg gleder meg veldig til å se resultatet av etiketten du skal lage til vinen! 🙂 ❤

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s