Oblig.02 – Ferdig produkt

Siden oppgaven skal leveres imorgen er det på sin plass å poste det siste innlegget for den obligatoriske oppgave 02 – Four surfaces, four decades.

I forrige innlegg skrev jeg om det analoge arbeidet, og i dette innlegget blir det litt om det digitale arbeidet. Det er ikke like lett å dokumentere prosessen for digitalt arbeid; man tegner noe for deretter å slette, eller forandre noe. Man prøver og feiler, prøver ut forskjellige plasseringer, farger og former.

 

Til alt digitalt arbeid med designene har jeg benyttet Adobe Illustrator. Moodboards har blitt laget i Adobe Photoshop. Bildene over viser noen få eksempler på prosess, og viser ikke det ferdige designet. Det ene moodboardet under viser bilder over ulike vinetikett design, inspirert av forskjellige stiler, og nederste til venstre et utvalg av Jacob’s Creek eget design for ulike type viner. Det andre moodboardet viser bilder av slik jeg ser for meg at hoved-målgruppen til Jacob’s Creek er; sofistikerte, selvstendige, voksne kvinner og menn, som har en viss interesse eller lidenskap for vin, og som liker å nyte et glass vin i en god atmosfære sammen med god mat, alene eller med andre.

 

Etter å ha sett mange videoer fra Lynda.com om Illustrator har jeg klart å beherske programmet mye bedre. Det synes iallefall jeg, siden forrige semester var dette det programmet jeg likte minst. Så langt er dette de designene jeg sitter igjen med:

 

 

 

Bildene over er kun screenshots. Jeg har jobbet litt mer med ferdigstillelse, gjennomgåelse og sett over design, mål, farger osv. Etikettene har et stående rektangulært format, med målene 9 x 12 cm. Vin flaskene er litt bredere, og er 30 cm høy. Disse målene er målt utifra ekte vinflasker, og deretter har jeg benyttet dette som et godt utgangspunkt.

Logoen har samme plassering i alle designene, og er den eneste form for typografi benyttet i denne oppgaven. Jeg har brukt tid på reduksjon av elementer, og har konkludert med at designet kun trenger logoen, resten taler for seg selv. Man skal kunne skjønne hva slags type vin det er utifra fargebruk.

Her er JPEG versjoner av mitt endelige arbeid:

 

One thought on “Oblig.02 – Ferdig produkt

Legg igjen en kommentar

