Learning activity – Lighting

A. Set up a still life with maximum 5 objects. The objects should have some connection to each other. By using the light sources available, you can shoot pictures with the following lighting setups:
1. Silhouette
2. High – key
3. Low – key
4. Direct illumination
5. Indirect illumniation
B. Use manual settings on camera. The picture 2, 3, 4 and 5 must have low depth of field while number 1 must have high depth of field.

For å kunne begynne denne oppgaven måtte jeg lage mitt eget hjemmestudio. Jeg brukte kjøkkenbordet som underlag, deretter prøvde jeg å finne en passende bakgrunn. Valgte tilslutt baksiden til et fotografi i A1 format. Det er et vindu rett ved bordet, hvor det kom naturlig lys fra – men ikke særlig mye siden det på denne dagen var veldig overskyet.

Videre brukte jeg en lampe hvor jeg tok av skjermen for å få sterkere lys, og sterinlys. Jeg har to sitteunderlag som jeg brukte som reflektor, det ene plassert under kjøkkenlysene og det andre plassert for å reflektere lys mot objektene. Deretter sørget jeg for at kamerabatteriet var fulladet, plasserte kameraet på et stativ og satte igang.

Objektet jeg har valgt til denne oppgaven er en julestjerne og en passende rød potte, selv om jeg startet med å fotografere en melkekartong. Ta en titt på mitt contact-sheet for å se alle bildene:

contactsheet_01

1. Silhouette – for å få til dette plasserte jeg lyset bak objektene, og dermed dannet det seg en fin siluett av formen på julestjernen og potten. Her er en god kilde, her. Denne formen for fotografi blir brukt for å skape et mer følsomt og dramatisk uttrykk.

 

2. High key – for å få til dette brukte jeg så mye lys som mulig, og fra mange kanter. Dette for å oppnå et bilde som ble lyse i tonene. Denne formen for fotografi blir ofte brukt for å eliminere sterke skygger, og for å skape en fin og lys omgivelse. Kilde, her.

3. Low key – for å få til dette brukte jeg lite lys, og kun en sterk lyskilde hvor jeg eksperimenterte med plasseringen. Dette gjorde jeg for å eksperimentere med hvor skyggen kom sterkest tilsyne i bildet. Denne formen for fotografi blir ofte brukt for å skape stor kontrast, og stemning. Kilde, her.

 

4. Direct illumination – for å få til dette brukte jeg flere lyskilder, men en sterk og direkte lyskilde som jeg holdt mot objektene når jeg tok bildet. Dette skapte store skyggepartier.

5. Indirect illumination – for å få til dette skrudde jeg på alle lyskilder og tok deretter et bilde, hvor resultatet er noe mørkere enn high key. 

 

Gjennom denne oppgaven har jeg lært mye om hvordan studio fotografering fungerer, og hva som trengs for å sette opp et hjemmestudio, samt hvordan det fungerer i praksis. Jeg var ikke heldig med kilden til naturlig lys denne dagen, og har også ikke mange andre lyskilder i form av lamper tilgjengelig, så dette er det beste jeg kan få til med det utstyret som er tilgjengelig. Det har uansett vært interessant å lære om de ulike lys innstillingene og hvor forskjellig resultatet kan bli.

– Annette B. D.

 

 

One thought on “Learning activity – Lighting

  1. Dette var veldig spennende, jeg likte å se på alle bildene. Melken fikk meg til å le! 😀 Jeg drikker samme melk, eller Daniel tvinger meg til det… -.- Jeg liker best LETT MELK! 😛 Mer fett, jeg liker fett! 😛

Legg igjen en kommentar

