Learning Activity – Acquainting yourself with the work process

Consider the different steps in the work process and answer the following questions in writing:
– Conduct research: Write down different means of conducting research.
– Clarify the strategy: What do you think should be included in a creative brief?
– Design the identity: How would you approach the findings from the research and the clarified strategy?
– Create touchpoints: What do you think is meant by touch points?
– Manage the assets: How would you nurture and grow the brand that you’ve created?

Conduct research
Gjør ordentlig forskning (research) før du tar noen valg, og husk at typen forskning kommer an på produktet og budsjettet. Dette steget kommer til å hjelpe deg til å avgjøre hva slags ønsker og behov bedriften har og hvor vidt det er gjennomførbart.

Kvalitativ metode (følelser, oppfatninger, holdninger, motiver – dybde/analyse):
Observasjon – her blir man kjent med kunden; du følger med utenom at kunden vet det og når de vet det. Her lærer du hva de står for, tilbyr, adferd, holdning etc. Du lærer også noe om målgruppen, hva de forventer og hvordan de ansatte oppfyller deres krav.

Fokusgruppe – en gruppe med mennesker som diskuterer ting. Du lager spørsmål om et tema, eller gruppen kan se en reklame og diskutere dette. Denne metoden er et slags intervju, men med flere deltagere. Her går man i dybden i et tema. Ulempe: Noen er veldig pratsomme, andre mindre pratsomme.

Dybdeintervju – en deltager og en intervjuer. Kan være åpne spørsmål, og man snakker sammen. Her er det om å gjøre å finne ut av hva de mener, gå dypere inn på ting og unngå ja og nei svar. Her finner du ut hvordan kunden ønsker å bli oppfattet, hva de står for og tilbyr, samt hva de ønsker.

Kvantitativ metode (statistisk informasjon – målbarhet):
Spørreskjema – her lager du lukkede spørsmål, med f.eks skala eller alternative svar. Her er det begrenset med informasjon, som er lettere å analysere. Her kan du finne ut om noen ønsker å kjøpe produktet, hva de synes om det, hvordan de opplever å bli behandlet etc. Du får ikke bra nok informasjon før du har nådd over 100 folk, du må ha mange informanter.

Clarify the strategy
Etter det første steget med innsamling av data (informasjon) må du tolke denne informasjonen. Du må høre på hva kundene ønsker og ta action fra dette. Her er det viktig å skrive ned dine funn og valg, samt hvorfor. En kreativ brief kan inneholde dette: Kundeinformasjon (Hvem er kunden og hva tilbyr de)
Hva (prosjektet)
Hvordan (hvordan skal prosjektet utføres)
Hvorfor (hva er hensikten med prosjektet)
Mål (Hva skal oppnås)
Budsjett (lavt-høyt, noe du må ta hensyn til?)
Tidsplan (med frister)

Design the identity
Etter du har skrevet ned alle dine funn gjennom research og den forklarende strategien, må du begynne å visualisere – se for deg og skape. Bruk din tilbakemelding fra kunden og la dette fungere som en guide (retningslinjer), start den kreative delen og arbeidet med å utvikle et merkevare eller en identitet – gjennom noe visuelt.

Create touchpoints
Finn ut om bedriften er global, lokal eller bare online. Denne fasen tillater videre utvikling og flere touchpoints kan være nødvendig ettersom bedriften/merket kanskje vokser. Touchpoints er det som binder eller kobler kunden til merket/produktet/servicen. Alt som kunden/målgruppen rører/ser/opplever og som de forbinder til produktet/merket er touchpoints.

Manage the assets
Den siste fasen representerer at det ikke slutter selv om merket er lansert. Du må gå tilbake til dine guider (retningslinjer) og stadig utforske om det er relevant. Du må sørge for at merket vokser, og at alle som er involvert er klar over meningener, mål og integritet over merkets identiet. Du må utvikle og lage en design manual som viser hvordan produktet skal bli brukt.

– Annette B. D.

 

Advertisements

One thought on “Learning Activity – Acquainting yourself with the work process

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s