Oblig. 03 – Patch to Plate

Two professional mums with background in horticulture and public health nursing, have some together to fuse their passions for fruits and vegetables growing with educating children and young people about health eating, healthy lifestyle and their contribution tot he environment.

The concept is to build keyhole gardens in schools. Gardening in schools supports many government like sustainability and to prepare young people for a lifetime of sustainable living.

In this task you are using methods of strategic design. Your mission is to design a vector logo for Patch to Plate, and to design the package that is being sent to students. In addition, you should prepare a design manual for Patch to Plate.

I denne oppgaven er kriteriene som følger:
Design 30 %
Analyze 30 %
Layout 20 %
Report 20 %

I oppgaven er programvare og utstyr valgfritt. Fokuset i oppgaven er frukt og grønnsaker vekst med kombinasjon av å utdanne barn og unge om sunn mat og livsstil, samt å gi noe tilbake til miljøet. Meningen er å introdusere til å dyrke selv på skolene, og oppfordre til dette. Hvordan påvirke folks forbruk, og hvordan påvirke folk til å velge noe fremfor noe annet?

I oppgaven skal jeg bruke metoder for strategisk design. Patch to Plate (vegetable patch = liten jordlapp) = fra jordlapp til plate -> fra å dyrke det til å forbruke det. Jeg skal designe en logo for Patch to Plate, og emballasje som skal bli sent til studentene.
Jeg må også gjennomføre en markedsplan for denne oppgaven, og lage en profilmanual.

Skjermbilde 2012-12-06 kl. 14.09.17

Patch to Plate er et eksisterende firma, og som per dags dato benytter seg av logoen over.

Creative brief

Kunden (Who are they and what are they doing):
Patch to Plate er et britisk firma som hovedsaklig opererer i England. Denne virksomheten ble dannet av to mødre, som har bakgrunn i hagebruk og helse. Målet for virksomheten er å utdanne barn og unge om sunn livsstil og mat, og hvordan de kan bidra til miljøet – ved å gi noe tilbake. Konseptet omhandler å bygge nøkkelhull hager i skoler, for å forberede unge mennesker for å leve på en bærekraftig livsstil.

Service: Holdningskampanje om bærekraftig utvikling, et ideal. Lære barn og unge om å dyrke selv. Et produkt studenten skal få, og deretter utvikle noe.

Målgruppe (who are they):
Barn og unge i barneskole og ungdomskolealder, fra 6 – 16 år.
Undermålgruppe: Foreldre og lærere, disse må informeres og være med på å påvirke elevene/barna. Disse skal støtte og være med på å oppfordre til en bedre holdning.

Hva skal lages: en logo for Patch to Plate, en emballasje som skal sendes ut til studenter, en markedsplan og en profilmanual.

Mål: Målet for denne oppgaven er å få barn og unge til å bli mer bevisste på sunn mat og en sunn livsstil, samt få dem til å tenke på miljøet. De kommer til å lære og erfare hvordan de dyrker et frø og se det vokse, til å forbruke det og eksperimentere med frukt og grønt som tilbehør til mat i hverdagen. Målet er også å bevisstgjøre målgruppen om holdningen deres, og vise et det finnes alternative holdninger, samt lære at en bærekraftig livsstil er bedre.

What are the stated problem? (they say) – å involvere unge i å dyrke grønnsaker og være bevisste på bærekraftig lifsstil.

What are the actual problem? (really) – å få de unge til å rive seg vekk fra skjermer og andre digitale medier (pc, smartphone, nettbrett og tv) til å bruke tid på levende og voksende ting, slik som grønnsaker og det å dyrke egne ting. Å fange oppmerksomheten til målgruppen. Hvordan fange oppmerksomheten deres uten bruk av noe digitalt?

What are others doing? (konkurrenter) –  Dette er ikke et produkt som kan kjøpes i butikken, så konkurransen her er oppmersomheten deres, tiden og hva, samt hvor de handler mat. Oppmerksomhet: det som opptar tiden deres (pc, laptop, nettbrett, smartphone). Konkurrerer om oppmerksomheten og tiden til måglruppen. Mat: ferdigmat, poser, pulver, dagligvareforretning. Konkurrerer om holdningen å kjøpe frukt og grønt i butikker fremfor å dyrke noe selv. PS: Barnet er ikke den som avgjør hvor maten kommer fra.

Hvor og hvordan vil det bli brukt – Dette skal skje på skolen. Involvere skolene, lærerne og foreldre om holdningen og produktet. Sammen skal de hjelpe studentene til å bruke tid på dette og lære om fordelene.

Karakter profil (et fiktivt bilde av hvordan målgruppen er, klær de bruker, merker, teknologi, ting de bruker og annet som får frem hvem de er)
moodboard_karakter
Kjønn: Gutt og jente
Alder: 6 – 16 år
Utdannelse: Barne eller ungdomskole
Livsstil: Skoleelever, går skole, gjør lekser, sosiale, aktive, data, mobil, ikke ansvarlige, blir tatt hånd om av foreldre.
Media: Tv. mobil, filmer, spill, pc/mac, musikk

– Annette B. D.

Advertisements

One thought on “Oblig. 03 – Patch to Plate

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s