Læringsaktivitet – Developing a brand

  1. Using your chosen logo from Assignment 1, look at the brief you developed in Assignment 2 and create the following touchpoints for your brand. (If you changed your logos during the process, still hand in the original in Assignment 1 and use the evolved logo here):

    • Business card
    • Letterhead
    • Collateral – design a four-page A5 brochure in full colour.
      This brochure needs to introduce your brand to the world and will be an important platform to communicate the essence of your brand. You may use any images (perhaps of the actual individual) to enhance the communication and design.
  2. Design an interactive PDF document that portrays your brand. It must at least contain the following:

    • The essence of the brand (its mission and vision)

    • The logo

    • The typeface

    • The use of colour

    • Treatment of visuals

    • Examples and guidelines for touchpoints

Denne oppgaven har vært svært krevende både med tanke på erfaring og tid. Det skulle produseres både visittkort, brevark og en brosjyre på 4 sider. I steg 2 skulle det produsers en interaktiv PDF, dette er noe jeg ikke har noe erfaring med. Jeg har prøvd, men ikke fått det til, så jeg velger å skrive ned det nødvendige senere i dette innlegget. Det har vært en stor utfordring å utvikle en logo og annet visuelt materiale siden personen er så tilknyttet virksomheten – fordi personen selv er virksomheten.

1. Det første jeg ønsker å presentere er visittkortet som jeg har utarbeidet til Erlend Ås, en forside og en bakside, samt med logo og annen nødvendig informasjon.

VisittkortEÅS-A

VisittkortEÅS-B

Videre ønsker jeg å presentere brosjyren i A5 format, som jeg har laget som skal representere hva Erlend tilbyr og hvem han er. Denne har tatt lang tid å lage, og det har vært en utfordring å finne passende bilder, samt riktig bruk av tekst.

EÅSbrosjyre

Tilslutt vil jeg presentere et eksempel på brevark som Erlend kan bruke når han ønsker å sende noe til en kunde, enten det er en beskjed, regning/faktura, informasjon, prisliste eller annet.

2. Merkets kjerneverdier:

1) Visjon – å bli en anerkjent fotograf, med bilder på utstilling i relevante gallerier, og publisering i media.
2) Misjon – levere en fotografitjeneste på høyt nivå til små- og mellomstore bedrifter.

Logo:
Fargene blå og grønn symboliserer himmel og jord, en sammenheng med «landskap» og landskapsfotografi; noe som er Erlend sin spesialitet. Logoens utforming skal vise kreativitet, men samtidig profesjonalitet og stabilitet – hos bokstaven Å i logoen kan man se en «blender», noe som viser en sammenheng med fotografi. Typografien bygger opp under sammenhengen til fotografi, og har samme farge som blender-symbolet.

Typografi:
Typografien er en type «stovepipe» sans-serif font, som passet særdeles godt med symboldelen i logoen. Denne samme fonten har blitt brukt i alle sammenhenger hvor det er tekst.

Fargebruk:
Blå symboliserer himmelen, som er en naturlig del av landskapsfotografi; dette er en kald farge, men har verdier som trofasthet, sannhet og harmoni. Disse verdiene finner vi igjen hos «merket» Erlend Ås.
Grønn symboliserer bakken/jorden, og er den fargen som assosieres med vekst, liv, frodighet og fremgang, og igjen harmoni. Disse verdiene er også til stede i «merket» Erlend Ås.
Felles er at bildene hans har en viss harmoni over seg, som gjorde at fargene ble naturlig valg, og foretrukket for logoens design.
Den gule fargen på forsiden ble valgt for å fremheve logoens farger, og det er dens eneste funksjon.

Bildebehandling:
Bildene har blitt lett fargejustert for å skape økt kontrast, samt sterkere og mer tiltalende farge. Bildene skal også gå i ett med harmonien i designet, og glir sømløst inn i fargene som er tatt i bruk i logoen.

Eksempler og retningslinjer for touchpoints:
Logoen skal kun brukes i fargene som er valgt gjennom all visuell kommunikasjon. Alternativt kan den brukes i sort og hvitt. All typografi utføres i samme type «stovepipe»-font som er blitt benyttet i alt visuelt materiale (se eksemplene over). Kun fargene som er blitt benyttet skal brukes (blå: C60 M0 Y3,85 K0; grønn: C74 M0 Y100 K0). For mer informasjon eller spørsmål kontakt meg eller Erlend Ås.

Advertisements

One thought on “Læringsaktivitet – Developing a brand

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s