Oblig.04 – Book Design

Design book cover, title page, table of contents and sample pages of the book «Typography from the East». Text, photos and illustrations are given from the writer, so you should concentrate on layout, typography and color. This book contains examples of Asian, Arabic or Indian Typography – you can choose which area you want to focus on. The book is meant for designers in the West who want insight into the expression and design of Eastern typography.

You should only work with typography, colors, and grid, as ways to express your theme. Download files from Noroff.

 

I denne oppgaven skal jeg designe et bokomslag, tittelside, kolofon side,  innholdsfortegnelse, forord og vise eksempler på sider hvor tekst og bilder skal fungere sammen. Jeg må vite om typografiske design prinsipper og metoder, få et innsyn i hvordan det er å jobbe med bok design og utforske typografi, layout og grid.

Jeg har valgt å fokusere på India, og Indisk typografi. Jeg ønsker å lære mer om deres typografi, kultur og historie, og synes det er et veldig spennende og interessant land. Jeg startet med å se gjennom filene som jeg har fått lastet ned fra Noroff. Deretter har jeg sett på bilder fra og om India i Google, og brukt diverse søkeord for å finne inspirasjon til design og layout. Videre har jeg lånt bøker fra mitt lokale bibliotek.

Fakta om India:
Språk: 18 offisielle språk, de største er hindu, urdu, engelsk, punjabi, tamil
Hovedstad: New Delhi
Innbyggere: 1,2 milliarder
Areal: (km2) 3,2 mill
Myntenhet: Rupi
Religion: Hinduisme 82%, islam 12%, buddhisme, 2% sikhisme, jainisme, kristendom 2,3%
Nasjonaldag: 26.januar
– Dyrelivet er mangeartet og rikt.
– India er blant verdens største økonomiske makter, samtidig som landet også er blant verdens fattigste.
– Indisk kultur har blitt eksponert over hele verden, for eksempel gjennom religion, yoga og mat.
– India har det høyeste antall spillefilmer per år, og det produseres om lag 1000 filmer årlig.

Videre har jeg jobbet med å lage moodboards, så langt har jeg laget fire forskjellige. Med fokus på elementer fra alfabetet og skriften, religion og historie, kultur og farger, samt med inspirasjon fra tre bøker som er lånt fra bibliotek.

moodboard_01moodboard_02


moodboard_04

 

moodboard_03

Videre i prosessen har jeg jobbet med idéutviklingsmetoder, slik som tankekart og ABC-metoden. Her har jeg samlet ord om India og typografi, samt annet.

img050img051

 

«Avstand er nøkkelen til god typografi» Eric Gill

Kilder

Rannem, Ø. (2005). Typografi og skrift, Abstrakt forlag.

http://snl.no/hindi

http://snl.no/urdu

http://snl.no/Alfabet_i_India

http://snl.no/India

http://www.kulturstudier.no/fakta-om-india

One thought on “Oblig.04 – Book Design

  1. Det slår meg hver eneste gang jeg leser innleggene dine hvor flink du er og hvor bra du skriver! Jeg tenker HELE TIDEN hvor flink du er til å ta til deg kunnskap og slik, og hvor vanskelig det hadde vært for meg! Jeg ble faktisk ganske inspirert av ABC-metoden din. Helt utrolig at det ikke slo meg tidligere, men kanskje JEG får nytte av den senere i løpet av livet mitt! 😀 ❤

Legg igjen en kommentar

