Oblig.04 Book Design 2

I dette innlegget vil jeg presentere prosessen i oppgaven book-design. Denne oppgaven skal leveres sammen med portfolioen nå på fredag.

Etter at jeg laget moodboards, brukte jeg disse til inspirasjon for å tegne skisser til forslag til hvordan forside og bakside kunne se ut, samt eksempelsider. Noen elementer jeg likte svært godt var elefant, kobra, sirkel, indiske tegn og dekorative mønstre.

img050 kopi

 

Her har jeg fokusert på layout og oppsett på sidene, samt skissert noen idéer til hva forside og bakside kan inneholde. Jeg synes mange av forslagene representerer India, og dette er ønskelig siden jeg valgte å fokusere på indisk typografi til denne oppgaven.

 

img050 kopi 3

 

Her er noen presentasjonsskisser over layout, og eksempel sider fra boken. Disse er utført mer presist og med tanke på plassering.

 

img050 kopi 2

Under har jeg samlet noen digitale skisser, samt farge – og typografi valg. Hovedsakelig hadde jeg fire forlag som jeg jobbet med digitalt, men valgte å gå for den med den lilla sirkelen. Det ferdige resultatet kan du finne lengre nede på siden. Jeg har fokusert på luft rundt elementene og en midtstilt plassering.

 

 

 

prosess_01

 

Her ønsker jeg å vise noen eksempler fra noen sider i boken hvor ulike elementer har blitt lagt til, og da har mange plasseringer blitt prøvd ut. Til alle sidene som hører under kapittelet «Sanskrit», har denne teksten og indiske tegn blitt lagt til øverst på hver side.

 

prosess_02

 

Her er et eksempel som viser hvordan jeg har jobbet i InDesign, med gridsystemet. Jeg har brukt document grid, baseline grid, hjelpelinjer og linjal.

Skjermbilde 2013-04-17 kl. 14.12.48

 

Nå ønsker jeg å presentere 2 og 2 sider fra boken Typography from the East, som jeg har designet. Dette er mitt resultat til Oblig.04 – Book Design. Jeg har fokusert på indisk typografi og de bildene vi ble tildelt. Jeg har ikke laget eller lagt til noen bilder eller illustrasjoner, uten om den lilla sirkelen. Jeg har valgt fargene lilla og gul gjennom hele boken, for å skape kontrast. Layouten er ryddig og strukturert, og er ment å hovedsaklig fokusere på teksten og tilhørende bilder. Derfor virker den kanskje for noen noe uferdig og kjedelig. Arbeidet med boken har tatt mye tid, og det har vært mye feiling og prøving, samt testing av plassering. Slik er det endelige resultatet:

Book_design02

Book_design022

Book_design023

Book_design024

Book_design025

Book_design026

Book_design027

Book_design028

Book_design029

 

 

Nå trenger jeg en pause fra InDesign og la øynene få hvile etter alt pirkearbeidet og nøyaktighet. Kom gjerne med tilbakemeldinger!

– Annette B. D.

One thought on “Oblig.04 Book Design 2

Legg igjen en kommentar

