Eksamen – idé prosess

I dette innlegget vil jeg presentere noe av mitt videre arbeid fra moodboards, idéutviklingsmetoder og skisser til det digitale arbeidet. Første vil jeg vise dere noen flere idéer jeg har skissert, med bruk av Oslo og annen typografi. Det nederste arket til venstre viser presentasjonsskisser, altså skisser som har blitt jobbet med mer nøyaktig, utifra de forrige idéskissene jeg presenterte, i det forrige blogg-innlegget. Det er disse tre idéene jeg er mest fornøyd med, og ønsker å teste ut videre. Det siste arket viser litt hvordan jeg har tenkt å jobbe med grader og nøyaktighet til en av idéene.
img001skisse02img002skisse01

Videre har jeg scannet alle skissene for å poste disse på blogg og for å bruke til videre arbeid og inspirasjon til jobbing digitalt. Jeg har jobbet i Adobe Illustrator med å lage digitale skisser for logo. Nedenfor ønsker jeg å presentere litt av min arbeidsprosess så langt. Som du kan se i presentasjonsskissene (analogt) over er det tre idéer jeg ønsket å jobbe videre med, disse idéene har jeg også testet digitalt.
Skjermbilde 2013-04-30 kl. 11.59.16Skjermbilde 2013-04-30 kl. 12.06.02Skjermbilde 2013-04-30 kl. 12.07.48

Fargene jeg har brukt er kun ment som en referanse til noe annet istedenfor svart. Ved bruk av farger får illustrasjonen et helt annet uttrykk, men valgene av farger har så langt vært tilfeldig. Jeg har jobbet med pen tool og deretter justert anchor points og handles.Skjermbilde 2013-04-30 kl. 12.10.49Skjermbilde 2013-04-30 kl. 12.17.21Skjermbilde 2013-04-30 kl. 12.18.27Skjermbilde 2013-04-30 kl. 12.23.12Skjermbilde 2013-04-30 kl. 12.24.32

Idéen over er min favoritt av de tre idéene, og denne idéen ønsket jeg å jobbe videre med. Selv føler jeg at 5 blader blir litt lite, og når det gjelder blomster skal det helst være oddetall (1,3,5,7,9 etc), derfor bestemte jeg meg for å prøve med 7 blader. Nedenfor har jeg samlet litt av prosessen med logo arbeidet. Det første bilde viser 7 blader, og som dere kan se synes jeg dette ble litt i overkant mye. Videre har jeg prøvd med 6 blader, og jobbet nøyaktig med linjer og grader (360:6=60 grader). Deretter har jeg spredt bladene siden jeg ønsker luft mellom dem. I denne prosessen har jeg også testet ut farger som harmonerer, og liker godt de nederste forslagene med komplementærfarger.moodboard_prosess

Program. Nedenfor viser jeg et eksempel for program i A4 størrelse. Her vil jeg kun ta tekst og bilder/illustrasjon på den ene siden, baksiden vil være blank eller inneholde et bilde.
program1

Nedenfor viser jeg eksempler på program i A5 størrelse. Her ønsker jeg å bruke alle sidene, en forside, en bakside og 2 sider for program, eller evt. la programmet fortsette på baksiden.
program2program3program4

Nedenfor ønsker jeg å vise noen eksempler på program hvor jeg har brettet et A4 ark på den lange siden. Her vil jeg bruke forside, og midten til program, baksiden vil være blank eller inneholde til bilde.

program5program6program7

 

Jeg har laget noen analoge skisser til program, og slik ser de ut. Det formatet jeg har valgt å jobbe med er A5 stående. Dette formatet passer bra til målgruppen, og innholdet vil være tydelig og designet interessant. Designet hvor jeg ønsker å bruke 4-6 forskjellige illustrasjoner av ulike blomster nederst på siden er min favoritt. Å lage illustrasjonene vil ta en del tid, samt å finne riktige farger og plassering.
skisse_plakatskisse_plakat2

 

– Annette B. D.

One thought on “Eksamen – idé prosess

Legg igjen en kommentar

