Eksamen – Prosess 2

I dette innlegget ønsker jeg å vise min videre prosess i eksamen fra forrige blogg-innlegg. Fra det jeg presenterte i forrige innlegg har jeg jobbet videre med logoen og fargevalg, samt med visuelt materiale. Jeg har gått borti fra en logo med mange forskjellige farger og komplementærkontraster, til å bli inspirert (fargemessig) av vår nasjonalblomst, Røsslyng. I arket nedenfor ser dere en betraktelig forskjell fra mange ulike farger, til en farge med flere nyanser. I Røsslyngen er det mye rosa og lilla, disse fargene har jeg brukt annen hver gang i logoens former, og med forskjellige nyanser (toner). Farge-(og bildeinspirasjonen) eksemplene nedenfor er kun brukt som et utgangspunkt, deretter har jeg kommet frem til den riktige CMYK og Pantone koden på egen hånd. Sidene som er brukt for farge-inspirasjon er http://www.colourlovers.com og http://www.colorcombos.com. Til nødvendig informasjon om Pantone koder har jeg benyttet disse sidene: http://www.pantone.com/pages/pantone/colorfinder.aspx og http://vector.tutsplus.com/tutorials/tools-tips/quick-tip-quickly-convert-cmyk-to-pantone/

moodboard_colorSkjermbilde 2013-05-02 kl. 10.57.59Colour-palette-red-and-pink
Logoen har samme former som i forrige innlegg, men nå har jeg som sagt jobbet med farger, ikke lengre i svart/hvitt. I arket nedenfor har jeg samlet en del utkast i form av farger i symbolet i logoen, teksten i logoen og bakgrunnsfarge. Det første til høyre viser hvordan logoen er ut med Pantone farger, og det er denne versjonen jeg har valgt å jobbe videre med. Jeg synes logoen så bedre ut når teksten ikke var svart, derfor har jeg gjort den mørk lilla, slik at den står mer i stil til symbolet over. Det eneste jeg har tenkt å jobbe videre med er størrelsesforholdene mellom symbol og tekst. Er dette optimalt?moodboard_logo
Under har jeg samlet en del inspirasjonsbilder til programmet jeg skal lage. Det er ønskelig at programmet skal være i formatet A5 stående, og at det skal være flere sider slik at man kan bla seg igjennom heftet. Det skal være interessant, forståelig og spennende. Alt du trenger å vite skal stå her. I det andre arket har jeg samlet inspirasjon til bakgrunnen til visuelt materiale for festivalen. Designet skal enten være noe dekorativt (litt Art Nouveau stil) eller noe som inkluderer blomster – helst noe som er forenklet med lite detaljer.moodboard_programmoodboard_plakat_bakgrunn
Når det gjelder programmets innhold har jeg skrevet ned mange forslag. Her burde jeg kanskje inkludert noen andre og spurt om deres mening, eller aller helst jobbet i team med noen så vi kunne diskutert mer hva som burde inkluderes i programmet til festivalen. Utifra forslagene har jeg fordelt de jeg ønsket å ha med i programmet på tre dager. Inspirasjon til innhold og tekst – http://www.blomsterfestival.dk/program/

img003img004
Nå ønsker jeg å vise dere noe av prosessen med designet av visuelt materiale, siden det er ønskelig at designet skal være omtrent det samme de på ulike produktene. I det første arket ser dere at jeg har jobbet med bakgrunn til designet, her har jeg jobbet med filter, effekter og tatt inspirasjon fra videoer. Her er noen videoer og effekter jeg har prøvd ut: http://www.youtube.com/watch?v=sTvqRzCfXs8, http://www.photoshoplady.com/tutorial/create-a-super-abstract-lines-background/852, http://www.photoshoplady.com/tutorial/lines-tutorial/642. Her er en side med mye inspirasjon til mønster og bakgrunn: http://bestdesignoptions.com/?p=17735moodboard_bakgrunnmoodboard_utvikling
I det andre arket over har jeg samlet noe av jobbingen med programmet, og jobbing med illustrasjoner til designet. Dette har vært svært krevende og tatt mye tid for å få til slik jeg ønsket – altså så naturtro som mulig. Fra ventre har vi blomstene forglemmegei, tulipan, prestekrage, solsikke og blåklokke, alle typisk norske blomster, både planter og avskårne.

For videre testing av designet har jeg tenkt mye på å inkludere festivalens hjemmeside for mer informasjon, eller knapper som symboliserer Facebook og Twitter, hvor man også kan finne mer informasjon om festivalen. Det er svært vanlig å henvise brukerne (kunder) videre til eventens sosiale medier sider, hvor de kan holde seg oppdaterte og lese mer.facebook_logofacebook-logotwitter_logo_grandetwitter_icon4

Siden forrige innlegg har jeg også hatt en liten fotoshoot, i tilfelle jeg trengte noen bilder til designet. Til dette har jeg kjøpt inn noen fargerike blomster, og laget en bukett, en bordbukett (lav), samt en dekorasjon. Dette kan brukes som materiale til å vise kundene hva de kan forvente seg, og hva de kan lære på festivalen. Jeg har brukt Canon 5D, med 50mm objektiv, manual innstilling og naturlig lys. Jeg har også tatt bilde av en orkide og en duk med blomster på, om dette kan brukes. Under finner du en PDF med contact sheets av bildene som er tatt, uredigert.

contactsheets_01

Andre viktige faktorer ved prosessen vil jeg presentere i neste innlegg, og da vil dere få se det endelige resultatet!

– Annette B. D.

One thought on “Eksamen – Prosess 2

Legg igjen en kommentar

