Eksamen – Ferdig

Her vil dere se alt det jeg har produsert for eksamen 3.semester.

Illustrasjonene som har blitt laget til denne oppgaven er forenklede og lette å forstå, samt at det skal uttrykke at festivalen er barne og familievennlig. Blomstene er laget med inspirasjon fra fem kjente blomster, som man kan se, plukke eller kjøpe i Norge: forglemmegei, tulipan, prestekrage, solsikke og blåklokke. Illustrasjonen av humlen er med på å bryte opp designet, ved at denne er plassert på forskjellige plasser i designet, og valg siden det absolutt har noe med blomster å gjøre. Sammen skal de skape en helhet: Skjermbilde 2013-05-22 kl. 14.00.04Skjermbilde 2013-05-22 kl. 14.00.13

 

Logoen består av seks vektorbaserte former som tilsammen danner en forenklet form av en blomst. Fonten som er valgt skal passe til målgruppen og til festivalens verdier, samt at den er svært dekorativ. Fonten heter Norican, og er lastet ned fra internett, dette betyr at de som skal jobbe med logoen må laste ned fonten for videre arbeid. Det har blitt designet en logo, men til to bruksområder: en for skjerm og en for trykk. Versjonen i svart og hvitt kan benyttes om ikke farger er tilgjengelig. Fargeinspirasjonen til logoen er tatt fra Norges nasjonalblomst, Røsslyng. Sammen skaper de en god fargeharmoni og uttrykker femininitet og kreativitet.
Skjermbilde 2013-05-22 kl. 14.03.14Skjermbilde 2013-05-22 kl. 14.03.24

Av materialer som er produsert til Oslo blomsterfestival er flyer, program og plakat blitt laget, samt en profilmanual på 15 sider.

Flyeren som har blitt utviklet til Oslo blomsterfestival er i formatet A5 stående. Et lett håndterlig format, som er lett å dele ut og lett å lese. Flyeren innholder logoen øverst, fem illustrasjoner av forskjellige blomster nederst på siden, en illustrasjon av en humle til høyre på siden og tekst med tre skriftstørrelser (hierarki) med bruk av fonten Aleo, vekt regular.Skjermbilde 2013-05-22 kl. 14.00.30

Programmet til Oslo blomsterfestivalen er i formatet A5 stående og er totalt på 4 sider. I programmet finner man logo under tittelen «Program», fem illustrasjoner av forskjellige blomster nederst på hver side, illustrasjon av en humle på hver side men med ulik plassering og tekst med to og tre ulike skriftstørrelser (hierarki) med bruk av fonten Aleo, vekt regular. All tekst er midtstilt og blokkjustert.
Skjermbilde 2013-05-22 kl. 14.05.43

Skjermbilde 2013-05-22 kl. 14.05.52Skjermbilde 2013-05-22 kl. 14.06.00

 

Plakaten inneholder logo, fem illustrasjoner av forskjellige blomster nederst på siden, en illustrasjon av en humle til venstre og tekst i tre ulike størrelser (hierarki) med bruk av fonten Aleo, vekt regular. Formatet til plakaten skal være 32,5 x 48 cm, en typisk plakatstørrelse for bruk i offentlig transport (t-bane, buss og trikk).
Skjermbilde 2013-05-22 kl. 14.03.50

 

Profilmanualen til Oslo Blomsterfestival skal være et verktøy for hvordan de ønsker å se ut. Her finner du retningslinjer for bruk av logo, font og farger, samt eksempler som viser praktisk bruk av designet. Profilen til festivalen tar inspirasjon fra levende, voksende og naturlige. Dette skal bli uttrykt gjennom bruk av farger, former og symboler. Bakgrunnen skal stå i stil til de andre produktene og har derfor den samme fargen og effekten. Fargen på teksten (utenom eksempel på fonter side 8) er i samme mørk lilla farge som fonten i logoen. Illustrasjonene av blomstene er plassert nederst og illustrasjonen av bien er plassert på ulik plass på hver side, dette for å bryte opp designet og gjøre det mer spennende. Plasseringen av tittel er 15 prosent snudd, slik at den ikke er helt rett. Videre er det viktig informasjon plassert til venstre, mens hovedinformasjonen er plassert til høyre og i større skriftstørrelse. Profilmanualen er på totalt 15 sider:Skjermbilde 2013-05-22 kl. 14.08.01Skjermbilde 2013-05-22 kl. 14.08.08Skjermbilde 2013-05-22 kl. 14.24.39Skjermbilde 2013-05-22 kl. 14.24.46Skjermbilde 2013-05-22 kl. 14.25.44Skjermbilde 2013-05-22 kl. 14.25.51Skjermbilde 2013-05-22 kl. 14.25.57Skjermbilde 2013-05-22 kl. 14.26.11Skjermbilde 2013-05-22 kl. 14.28.28Skjermbilde 2013-05-22 kl. 14.28.34 Skjermbilde 2013-05-22 kl. 14.28.40Skjermbilde 2013-05-22 kl. 14.29.32Skjermbilde 2013-05-22 kl. 14.29.38Skjermbilde 2013-05-22 kl. 14.29.45Skjermbilde 2013-05-22 kl. 14.29.52

 

Det har vært et svært spennende og lærerikt prosjekt, men 3 uker med hard jobbing for å få til det resultatet som dere ser over. Selv er jeg svært fornøyd med designet, og helheten over alle produktene som er laget.

– Annette B. D. 

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s