Oblig.05 – Prosess

Her vil jeg vise prosessen med arbeidet som jeg har gjort med illustrasjonen som jeg skal bruke sammen med Sunlight produktet i den ferdige plakaten. Bilde til venstre har jeg selv tegnet analogt, først med blyant på hvitt ark, og dereter med en svart pen (for at det skal bli tydligere etter scanning). Jeg har utifra moodboardsene tegnet denne damen. Siden jeg må tenke på hvor produktet skal plasseres, er den ene hånden utstrakt siden det er tenkt at såpen skal være/ligge i hånden.

Jeg scannet tegningen og åpnet det i Illustrator. Videre brukte jeg pen tool og tegnet rundt. Resultatet ser dere i bildet nr.2. Dette resultatet ble jeg ikke så fornøyd med, og selv etter mye arbeid visst jeg at det ville kreve mye mer arbeid for å få til et resultat jeg ønsket. Derfor endte jeg opp med å live trace den originale tegningen min.
damedame_test01

Deretter fortsatte jeg å jobbe i programmet, og begynte å fargelegge illustrasjonen. Det tok mye tid å velge farge, samt å planlegge hvor fargene skulle være. Dette arbeidet krevde tålmodighet og nøyaktighet. Under er noen printscreens av arbeidet mitt underveis.
Skjermbilde 2013-05-27 kl. 19.12.39Skjermbilde 2013-05-27 kl. 19.48.14

Da alle fargene var fylt ut zoomet jeg inn og oppdaget mange hvite prikker = detaljer hvor det ikke var kommer noe farge. Dermed måtte jeg gå over hele tegningen og se til at alle hvite prikker og områder ble fylt med riktig farge.Skjermbilde 2013-05-27 kl. 20.17.23

Til bakgrunn i plakaten ønsker jeg å bruke et gammelt papir i gultone. Siden dette er det jeg anser som en typisk vintage farge, og noe som går igjen i mange av bildene i moodboardene, var det er naturlig valg.
Skjermbilde 2013-05-28 kl. 11.18.34

I bildet under har jeg laget et nytt lag over bakgrunnen, og brukt rounded rectangle tool for å lage en form. Videre har jeg valgt en annen gul-farge. Deretter valgte jeg Layer -> Layer mask -> reveal all. På grunn av dette kunne jeg nå bruke brush tool, velge svart farge og lage noe mønster i overgangen i formen (spesielt rundt kanten) slik at dette ikke skulle bli så tydelig. Resultatet synes jeg ble svært interessant og spennende, med et gammelt uttrykk.
Skjermbilde 2013-05-28 kl. 11.27.54

Videre i testing av design har jeg lagt til illustrasjonen av damen hvor jeg tegnet over med pen tool. Denne illustrasjonen er gjennomsiktig, og denne effekten er ikke ønskelig til den ferdige resultatet. Videre har jeg prøvd meg med noe svart bakgrunn, med hvit tekst over. Inspirasjonen til dette kan dere se i bildet til høyre. Et bilde jeg fant tidlig i moodboards-fasen, og som jeg synes var svært interessant. Særlig bruken av både serif og sans-serif, samt versaler og minuskler var en interessant vinkling/løsning. Noe jeg ønsker å prøve.Skjermbilde 2013-05-28 kl. 11.38.10$(KGrHqIOKosE3FKKKyswBNz4rGopt!~~0_35

– Annette B. D.

One thought on “Oblig.05 – Prosess

  1. Herre Min, du er flink til å tegne da!

    Jeg synes bildet av damen med rosa sløyfe på hodet, over brystet og svart topp er veldig fint! 🙂

Legg igjen en kommentar

