Oblig.06 – Person, product and natural lighting

You are asked to produce two photographs for a fictional advertising campaign promoting technical clothing for outdoor sports/activities. The emphasis should be on the activities and the environment the clothes are intended for. The photos are to be shot outdoors using natural lighting only. Your two images should be capturing movement in different ways. One using motion blur and one using freeze motion.
You are free to choose a client/brand of your choice, but they must be associated with technical clothing.

I denne oppgaven er faget fotografi, og jeg gleder meg til å ta frem kameraet igjen. Utfordringen er at jeg skal ta bilde av en utendørs sport/aktivitet, så det blir mye bevegelse og forstyrrelser. Jeg vil starte med å gjøre en god forskning rundt sports-fotografi, bilder med bevegelse (blur) og bilder hvor fotografen har fryst bevegelsen. Videre vil jeg jobbe med idéutviklingsmetoder, og lage skisser.

Når jeg fotograferer vil ISO, blender og lukkertid være svært viktige valg jeg må ta. Dette på grunn av lysforholdene, dybde, skarphet og bevegelse. Valgene over er også essensielle i forhold til å få til et resultat hvor det ene bildet skal ha motion blur og det andre motion freeze.

Stikkord som er viktige for løsningen av denne oppgaven:
Kontroll over lyset, tempo, størrelse, farger, skarphet, komposisjon, balanse, eksponering, fokus, hvitbalanse, ISO, dybde, brennvidde, kontrast, objektiv,

Telezoomobjektiver brukes ofte til sportsfotografering, hvor fotografen raskt må kunne endre brennvidden og synsvidden. Andre objektiver kan også brukes til denne typen fotografering.

Jeg startet med å se gjennom en del fotografi bøker jeg har, etter inspirasjon og informasjon. Disse bøkene har jeg brukt:
Ang, T. (2006). Fotografi, N.W. Damm & Søn AS.
Bedger, G. (2007). The Genius of Photography, Quadrille Publishing, London.
Golden, R. (2008). Masters of Photography, Carlton Books Ltd, London.
Kolari, J. & Forsgård, P. (2009). Bedre bilder med Canon EOS digitalt speilreflekskamera, Habakuk Books Oy.
Young, N. (2010). Canon 7D From Snapshots to Great Shots, Peachpit Press, California.

Fra disse kildene fant jeg noen bilder som jeg har samlet i et A4 ark, bildene viser sportsfotografering, både med motion blur og motion freeze.moodboard_books

Utifra oppgaveteksten har jeg skrevet ned noen notater og idéer til hvordan jeg kan løse oppgaven, og hvem jeg kan bruke som modell. Siden tidsrommet for oppgaven kun er på 2 uker, må jeg bruke noen jeg kjenner og lett kan få tak i.
idé

Lynda.com – Produkt fotografering med Dane Howard.
I denne serien med videoer (tilsammen nesten 2 t) har jeg tatt noen skjermbilder underveis av hva jeg lærte, og hvordan det så ut. Jeg har lært meg 10 gode tips til produkt fotografering som jeg gjerne vil dele med dere:
1. Keep it simple
2. Angles, triangles and cropping
3. Great close ups using macro
4. Context using background
5. Use live models
6. Use diffused, natural light
7. Turn off the flash
8. Quich set up and tear down
9. Shoot multiple images
10. Keep it human
Skjermbilde 2013-06-04 kl. 12.01.29Skjermbilde 2013-06-04 kl. 12.27.15Skjermbilde 2013-06-04 kl. 12.37.19Skjermbilde 2013-06-04 kl. 12.45.34Skjermbilde 2013-06-04 kl. 12.46.37Skjermbilde 2013-06-04 kl. 12.50.50

 

Jeg har også sett på disse videoene om hvordan bruke lyset, og særlig da naturlig lys. Under er noen skjermbilder av noe som ble gjennomgått i videoene. Up and Running with Lighting: Natural Light with Erin Manning
Skjermbilde 2013-06-14 kl. 11.47.29Skjermbilde 2013-06-14 kl. 11.48.14Skjermbilde 2013-06-14 kl. 11.51.33Skjermbilde 2013-06-14 kl. 11.55.17

Kilder

http://www.fotomagasinet.no/2012/06/ta-bedre-sportsfoto-med-tips-fra-proffene/

http://www.lynda.com/tutorial/53257?org=noroff.no

http://www.lynda.com/Photography-Lighting-tutorials/Up-Running-Lighting-Natural-Light/117105-2.html

– Annette B. D.

One thought on “Oblig.06 – Person, product and natural lighting

Legg igjen en kommentar

