Oblig.06 – Idéutvikling og research

I dette blogginnlegget vil jeg presentere noen av mine idéutviklingsmetoder og research.

Som i tidligere oppgaver startet jeg med å lage tankekart og bruke ABC-metoden.tankekartABCmetode

Videre har jeg brukt mye tid på å søke etter bilder under temaene motion blur, motion freeze, running (løpe) og craft. De to første temaene er det jeg skal gjøre og levere i denne oppgaven, et bilde med motion blur og et bilde med motion freeze. Løping er den utendørsaktiviteten/sporten jeg først ønsker å fotografere. Dette på grunn av at jeg bor nære en friifrettsbane, og ønsker å ha første shooten der.

Craft er treningstøyet som det skal bli reklamert for i denne oppgaven, og dette er fokuset. Hvordan få frem dette? Craft produserer høykvalitets tur- og sportstøy, som er tilpasset utendørs aktiviteter og sport. De har egne klær for sykling, løping (som jeg fokuserer på) og ski, for en amatør (aktiv), seriøs (utøver) og proff (elite). Klærne deres er funksjonelle, av god kvalitet, veldesignet, god passform, lett vekt og full av detaljer
moodboard_blurmoodboard_freeze
moodboard_runmoodboard_craft

 

«Hemmeligheten bak Anders Bengtssons oppdagelse etter den anstrengende treningsøkten er at materialet – polyester – ikke blir vått på utsiden og bare absorberer minimalt med fuktighet i fibrene. I tillegg hadde man brukt en veveteknikk som i høy grad bidrar til å transportere fuktigheten vekk og holde huden tørr. Det mest effektive forholdet mellom maskene viste seg å være tre masker utover og to masker innover.

I tillegg til undertøy ble også plagg til neste lag – det absorberende laget – utviklet. De fungerer slik at de transporterer fuktigheten lenger vekk fra kroppen. Det tredje, ytterste laget består av et isolerende plagg som beskytter mot vær og vind uten å sperre fuktigheten fra innsiden inne. Disse tre lagene ble starten på en idé som Craft tok i bruk og utviklet til dagens moderne, funksjonelle tøy.» (http://www.craft.se/no/om-craft/historie.html)

moodboard_foto
I arket over har jeg samlet noen fotografier tatt av tyske fotograf Heinz Kluetmeier og norske fotograf Fred Jonny. Disse to fotografene og deres arbeider har jeg brukt som inspirasjon til oppgaven. Av Heinz Kluetmeier har jeg fått inspirasjon til motion blur bildet, og av Fred Jonny har jeg fått inspirasjon til motion freeze bildet. Jeg har valgt en av verdens mest kjente sportsfotografer (Kluetmeier) og en fotograf som ikke er like kjent, men som har jobbet med mange store merker/kunder (Jonny).

Kilder

http://www.smashingmagazine.com/2008/08/24/45-beautiful-motion-blur-photos/

http://digital-photography-school.com/how-to-capture-motion-blur-in-photography/

http://www.mcpactions.com/blog/2009/09/01/7-easy-ways-to-freeze-motion-with-your-camera/

http://www.craft.se/no.html

fredjonny.com

kluetmeier.com

– Annette B. D.

One thought on “Oblig.06 – Idéutvikling og research

  1. Jeg synes du er veldig flink med å legge fram research, selv om sånt kan ta veldig mye tid! Du er en total superwoman, du!

Legg igjen en kommentar

