Oblig.06 – Prosess

Her vil jeg ta for meg den siste prosessen i oppgaven.

Etter å ha gått igjennom de 120 bildene som ble tatt i forbindelse med denne oppgaven, valgte jeg tilslutt ut 8 bilder å velge mellom. Disse er basert på fokus, komposisjon, og lys.

contactsheet2

Skjermbilde 2013-06-11 kl. 14.09.09

Videre i prosessen har jeg halvert bildene, hvor jeg tilslutt står igjen med de fire beste bildene til prosjektet. Utifra disse må jeg velge et med motion blur og et med motion freeze.

contactsheet3

Skjermbilde 2013-06-23 kl. 20.03.12

Nedenfor har jeg utarbeidet en kontrakt hvor modellen skulle signere og vite hva han gikk med på, samt hva prosjektet handlet om. Det er viktig å vite om sine rettigheter og publiseringstillatelse. Dette kontrakten har jeg selv laget, og det ble gjort i starten av prosjektet.
img004

Med etterarbeid er de to valgte bildene beskjært. De er beskjært slik at modellen er i det gyldne snitt, under vises eksempler på dette. Dette har blitt valgt for å skape en spennende komposisjon, og blikkfang.
Skjermbilde 2013-06-13 kl. 21.17.59

Skjermbilde 2013-06-13 kl. 21.15.46

Programmet Camera Raw 6.3 har blitt benyttet til korrigering av hvitbalanse, fargetemperatur, eksponering, beskjæring og justering på fargene. Når det gjelder fargene har HSL/Grayscale blitt forandret, disse forandringene er gjort (samme innstilling på begge bildene):
Saturation
Reds + 30, oranges + 15, yellows + 15, greens + 30, aquas 0, blues + 20, purples + 10, magenta – 10
Hue
Reds – 10, oranges 0, yellows + 10, greens + 5, aquas 0, blues 0, purples 0, magentas 0
Luminance
Reds 0, oranges + 10, yellows 0, greens 0, aquas 0, blues 0, purples 0, magentas 0.

Jeg har gjort disse forandringene i fargene for å skape en større kontrast. De gul/grønne fargene har påvirket naturen i bildet, mens de rød/oransje fargene har påvirket underlaget man kan finne i begge bildene.

Adobe Photoshop CS5.5. har også blitt benyttet mest ved bruk av heeling tool og clone stamp, for å fjerne støy og uønskede flekker i bildene. Videre har det ikke blitt gjort noen annen form for forandring i bildene, og ingen manupulasjon er gjort.

Foto_011

Innstillinger: EF 50 mm, ISO 1000, f/20, 1/8, cloudy

foto2

Innstillinger: EF 50mm (objektiv), ISO 1000, f/4, 1/4000, cloudy

– Annette B. D.

Legg igjen en kommentar

