Oblig.08 – Research

Her vil jeg presentere research som er gjort til oppgaven, særlig valg av objekt og de fire stilepokene har jeg lest og funnet mye informasjon om.

Først ønsker jeg å vise notater og moodboard i forbindelse med oppgaven hvor man skal velge et objekt, et element eller en karakter som skal forandre seg («going on a journey») gjennom de ulike stilepokene. Utifra notatene har jeg samlet relevante bilder fra internett. Jeg har funnet mye inspirasjon til objekter på fototrykk.no sin side. Her har jeg fått inspirasjon til gjentander som man kan trykke på. Dette har vært en svært viktig faktor siden jeg ønsker å inkludere både design og typografi i oppgaven, dette for å tydelig vise hvilken stil som skal bli illustrert.
Objekt_notatmoodboard_01

Videre har jeg valgt kopp og frimerke som de to objektene jeg synes virket mest spennende og interessant for oppgaven. I disse to elementene kan man inkludere typografi naturlig. Når det gjelder koppen kan man bruke typografi ved å skrive hva slags kaffe koppen inneholder eller navnet på den som skal drikke (Starbucks stil). Når det gjelder et frimerke er det naturlig å inkludere typografi i form av pris, land og eventuelle andre opplysninger. Her har jeg samlet bilder funnet fra internett.
moodboard_krusmoodboard_frimerke

Utifra dette har jeg tatt enda et valg og bestemt meg for å velge frimerke som mitt valgte objekt for denne oppgaven. Begrunnelsen for dette er at typografi kommer naturlig, og at et frimerke er på reise (journey). Jeg føler dette objektet passer svært godt til oppgaven. Videre har jeg gjort en del research på frimerke design og kunst, og laget et moodboard.
moodboard_fridesign

Nå er objektet på plass. Stilepokene som skal brukes til denne oppgaven er bestemt av Noroff, og de er som følger: Abstrakt ekspresjonisme, Swiss, Pop Art og Psykedelia. Jeg har lånt noen bøker på biblioteket og brukt internett for å finne informasjon og inspirasjon om disse stilene og deres epoke. Nedenfor vil jeg skrive ned litt informasjon rundt hver stil og legge ved moodboard, slik at du får et inntrykk av hvordan stilen er.

Abstrakt Ekspresjonisme (1943-1965) – Også kalt The New York School. Startet i USA. Kunstnerne var opptatt av å uttrykke sine indre følelser og underbevissthet. Det ble brukt sterke og intense virkemidler, og et direkte og autentisk uttrykk. Kunstnere fra denne stilen er: Pollock, Kline, Rothko, Newman.
moodboard_abstrakt

Swiss (1950) – Også kalt The International Typographic Style. Startet i Sveits på 1950-tallet.  Viktige virkemidler er bruken av grid, asymmetrisk layout, sans-serif typografi, fotografi. Kunstnere fra denne stilen er: Max Bill, Frutiger, Hofmann, Ruder, Müller-Brockmann, Rand.
moodboard_swiss

Pop Art (1955-1970) – Var en reaksjon mot den abstrakte ekspresjonismen. Startet i USA i 1950 årene. Her er fokus på temaer og teknikker hentet fra masse og underholdningskulturen viktig. Stor påvirkning fra reklame, tv, tegneserie, industridesign, science fiction og vitenskapelige ideer. Kunstnere fra denne stilen er: Richard Hamilton, Peter Phillips, Pushwagner, Andy Warhol.
moodboard_pop

Psykedelia (1960-1970) – Startet på 1960-tallet, i hippiemiljøer. Stilen er preget av svingende og svaiende former, og sterke farger. Påvirkning fra Art Nouveau stilen, synsbilder og bruk av narkotika. Kunstnere fra denne stilen er: Wes Wilson, Rick Griffin, Stanley Mouse, Victor Moscoso.
moodboard-psy

– Annette B. D.

One thought on “Oblig.08 – Research

Legg igjen en kommentar

