Oblig.08 – Prosess

I dette innlegget ønsker jeg å vise til min videre prosess fra idéutviklingsmetodene. Her vil jeg presentere valg av domene navn og skisser.

domenenavnskisse1skisse2

 

Når domenenavn ble bestemt, sjekket jeg om dette var tilgjendelig på Pro ISP sine hjemmesider. Navnet journeyofart.no var ledig, så da opprettet jeg dette og sendte dem en mail. Etter 24 timer var navnet og nettsiden offisielt oppe, bare uten innhold. Det kostet penger å opprette et nytt domenenavn, og for å ha et tilleggsdomene.
Skjermbilde 2013-10-07 kl. 12.13.55

Videre logget jeg inn med brukernavn og passord til cpanel. Der fant jeg Softaculous apps, og valgte WordPress. Jeg fylte ut all nødvendig informasjon og deretter klikket installer. Jeg ønsket å bruke WordPress til denne oppgaven, siden jeg ikke føler jeg 100% sikker med programmering. Jeg synes også det er mer enn nok å sette seg inn i, og jeg ønsker å kunne fokusere på design. I fremtiden ønsker jeg å designe, og kunne jobbe med en programmerer som lager siden slik jeg har designet.

Jeg skrev journeyofart.no/wp-admin i url adressen, og logget inn. Jeg kom da til WordPress siden, og gjorde noen forandringer. Videre gikk jeg tilbake i cpanel og opprettet et child theme til themet twenty thirteen som jeg har valgt å benytte til nettsiden. Jeg kopierte noen filer fra parent theme og gjorde noen forandringer i filene før jeg lagret dem i child theme. Alt som lagres i child theme overskriver det som finnes i parent theme.Skjermbilde 2013-10-07 kl. 12.19.52

Forsiden er statisk. Jeg har fjernet toppbilde på nettsiden, jeg ønsker bare topptekst (header). Jeg har opprettet 5 sider: home, abstrakt ekspresjonisme, swiss, pop art og psykdelisk. En plug-in har blitt installert – Styles. Denne funksjonen gjør det lettere å forandre farger, fonter og størrelse på tekst og layout på nettsiden.
Skjermbilde 2013-10-07 kl. 13.50.10

Nettsiden har gjennomgått en del eksperimentering av fargeharmoni og balanse, samt font valg. Selv om dette er noe jeg har tenkt mye på i design prosessen, måtte jeg teste ut hvordan de forskjellige fargene så ut på skjerm, og fonter. Dette var til stor hjelp.

– Annette B. D.

Legg igjen en kommentar

