Eksamen – Trykkeri

I dette innlegget vil jeg skrive om kontakt jeg har hatt med ulike trykkerier i Oslo, siden mye av det jeg skal produsere til eksamen er trykksaker. Jeg har spurt om prisforslag på det som skal trykkes. Jeg startet med å gjøre research på ulike trykkerier i Oslo, og kontaktet dem per mail om de kunne utføre et slikt oppdrag, altså trykksaker til bryllup. Overraskende var det mange trykkerier som svarte at de ikke utførte denne typen arbeid, noen henviste meg til andre trykkerier, andre svarte at de ikke produserte i så liten skala og noen mente det ville bli altfor dyrt.

Skjermbilde 2013-12-03 kl. 12.19.51Skjermbilde 2013-12-03 kl. 12.21.13Skjermbilde 2013-12-03 kl. 12.22.37Skjermbilde 2013-12-03 kl. 12.21.53Skjermbilde 2013-12-03 kl. 12.22.07Skjermbilde 2013-12-03 kl. 12.22.21

Over ser du eksempler på noen prisforslag som jeg fikk av trykkerier som tok i mot en slik bestilling, og som sa jeg villig til å utføre jobben.

Skjermbilde 2013-12-03 kl. 12.23.32Skjermbilde 2013-12-03 kl. 12.24.07Skjermbilde 2013-12-03 kl. 12.24.59

Over ser du eksempler på andre svar jeg fikk på mail til mitt spørsmål om prisforslag. Jeg skjønner nå at noen trykkerier kun jobber med store opplag, og at min bestilling på 50 stk av hver ble for liten. Videre var det hyggelig å bli henvist til andre trykkerier, og lærerikt siden jeg kunne stille spørsmål som de svarte på. Jeg har i denne prosessen lært meg en del faguttrykk i trykkerier slik som rilling, plano, falsing, stansing, paginering. Utifra prisforslagene vet jeg at trykksakene koster under 3000,- og dette er noe jeg kan formidle videre til brudeparet og kunden min Its happening.

Videre i dette innlegget ønsker jeg å skrive om formatene til de ulike trykksakene, siden dette er noe jeg har jobbet mye med i oppgaven. Utifra bøker og internettkilder bestemte jeg meg først for ulike formater, men etter å ha tatt kontakt med trykkeriene var det flere som anbefalte meg å ta utgangspunkt i et A3 eller A2 ark. På denne måten kunne jeg utnytte formatet, og lage egne, unike formater som passet trykksakene, og som gjorde at jeg fikk mest mulig valuta for pengene. Ingen unødvendig plass på arket går bort i form av sløseri eller uvissthet om dette trikset.

Her er noen skisser jeg har laget av de ulike formatene, for å få en bedre oppfatning av størrelsen på trykksakene. Dette har vært til stor hjelp, og jeg har til og med klipt ut og sett hvordan det vil bli seende ut på bordet, og hvordan formatene passer sammen.
format1format2format3format4

Tilslutt, her er skisser av de formatene jeg endte opp med å bruke til oppgaven, samt et notatark med de nøyaktige dimensjonene, både med og uten bleed. Bordkort og svarkort er i samme format, invitasjon og takkekort er i samme format, og program for festen og vielsesprogram er i samme format. Bordkartet er i A3 størrelse, og menyen i stående format 21 x 9,9 cm (med bleed). Nedenfor ser du hvordan formatene ser ut!
notat_formatformat_svar_bord_vielseformat_meny_programformat_invitasjon_takk

– Annette B. D.

Legg igjen en kommentar

