Eksamen – Webside

Her vil jeg ta for meg prosessen med å lage en webside for brudeparet.

Før jeg kunne starte jobbingen med webside og skisser, måtte jeg finne det perfekte domenenavnet. Alle forslagene ble sjekket opp, om domenenavnet er ledig eller opptatt. Jeg skrev ned mange forslag på et A4 ark, og etter møte med kunden hadde vi kommet frem til det endelige navnet: aelskera.no
domenenavn

Først startet jeg med å lage wireframe og sitemap for nettsiden. Wireframe viser plasseringen av de ulike elementene som skal inkluderes på hjemmesiden. Sitemap er en oversikt over hvilke sider som er ønskelig å inkludere på nettsiden, og hvor mange sider man trenger. Det er til stor hjelp å få dette avklart før man begynner, og tenke litt på hva slags innhold på ulike sidene skal ha.
wireframesitemap

 

Videre jobbet jeg med domene navnet, kontaktet Pro Isp som jeg allerede bruker, og fikk opprettet et nytt domene. På 24 timer var domene oppe og gikk. Jeg bruker cpanel, og logget inn, lastet ned WordPress og begynte å lete etter theme. Jeg endte med å bruke themet Twenty Thirteen siden jeg synes det er enkelt å jobbe med, og fordi det passer det nettsiden og det designet som er ønskelig. Videre opprettet jeg et child theme, som man MÅ gjøre om man skal gjøre forandringer i det opprinnelige themet.

– Annette B. D.

Legg igjen en kommentar

